11. desember, 2024

Bilgiganten må kutte ned – 4700 mister jobben

Den tyske deleprodusenten Schaeffler er så presset at ledelsen sier opp 4700 ansatte og stenger flere fabrikker i et forsøk på å redde selskapet.

Schaeffler, en av Tysklands største produsenter av bildeler, planlegger å gjennomføre omfattende permitteringer. Nærmere bestemt vil rundt 4.700 ansatte bli berørt, og vedtaket innebærer også nedleggelse av to av selskapets fabrikker.

Bakgrunnen for avgjørelsen er nedgangen i Tysklands bilindustri, hvor store aktører som Volkswagen har opplevd en betydelig nedgang.

Utviklingen har spredt seg til flere ledd i leverandørkjeden og påvirker selskaper som Schaeffler, som leverer essensielle komponenter til bilprodusenter. Schaeffler er blant annet en viktig leverandør til Volkswagen, som har slitt med økonomiske utfordringer de siste årene.

Ifølge Bloomberg vil flertallet av de planlagte permitteringene, 2800 for å være nøyaktig, finne sted på 10 forskjellige Schaeffler-lokasjoner i Tyskland.

Schaeffler regner med å spare rundt 290 millioner euro per år, tilsvarende cirka 2,16 milliarder danske kroner, som følge av de planlagte kuttene. Målet er å redusere kostnadene frem til utgangen av 2029 og dermed tilpasse driften til den lavere etterspørselen i markedet.

LES OGSÅ: Helt stengt i 2020 – nå skal bilmerket gjenopplives

Selv om antall stillinger som er direkte berørt av nedleggelsen er beregnet til 4.700, vil ikke alle ansatte bli sagt opp. Schaeffler har sagt at noen ansatte vil bli omplassert internt, noe som reduserer det totale antallet faktiske permitteringer til rundt 3700.

Den økonomiske nedturen i den tyske bilindustrien har ikke bare påvirket Schaeffler. Andre store aktører i bransjen, inkludert selskaper som Robert Bosch og ZF Friedrichshafen, har også blitt tvunget til å nedjustere inntektsforventningene for 2024.

ZF Friedrichshafen har videre annonsert at selskapet forventer å kutte 14.000 stillinger innen 2028 som en del av en større restrukturering. Andre selskaper i og rundt den tyske bilindustrien er så presset at de allerede har bukket under. Det gjelder for eksempel et bilmerke som gikk konkurs for andre gang tidligere i år. Les mer om det her .

Schaefflers aksjekurs har også lidd under den generelle nedgangen i bilindustrien, med aksjen ned nesten 20 prosent i 2024.

Reservedelsprodusenten Schaeffler er, som mange andre i bilindustrien, i så store økonomiske problemer at 4500 personer må permitteres og hele fabrikker stenges.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

98 prosent av fartsbøtene kommer fra fotobokser

98 prosent av bilister som kjører for fort blir...

Superbillig batteri for å redde bilgiganten i krise

Offisielt gikk han selv. Men i realiteten fikk Stellantis'...

Kjøpte et korkort på en pub – trodde det var ekte

I retten forklarte en mann i 50-årene at han...

Recaro unngår konkurs – reddet av italienere

Den tyske sete- og hytteprodusenten Recaro Automotive slipper nå...

Har bilmerket angret? Vil fortsette i Formel 1

Renault vil ikke lenger utvikle motorer for Formel 1....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Helt nye tall – trafikken i Danmark er verst

Sammenligner man med de andre landene i Norden, kommer Danmark dårligst ut med partikkelforurensning. Men Sverige gjør det nest best. Danmark er det nordiske...

Ny forskning avliver myter om elbiler i trafikken

En ny norsk undersøkelse viser at elbiler ikke er overrepresentert. I hvert fall ikke når det gjelder trafikkulykker. Elbiler er ikke overrepresentert i antall...

Siste rest av Saab nærmer seg konkurs – alle har fått sparken

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile i 2011, nærmer seg konkurs. Denne onsdagen har de ansatte fått melding om permitteringer. NEVS, som ble...

Biler uten knapper får minuspoeng, sier Euro NCAP

Euro NCAP vil tildele bilmerker som ikke har fysiske knapper i bilen minus poeng, opplyser testorganisasjonen nå. Biler med svært få – og de...

Kevin Magnussen kalles førstevalget til det nye Formel 1-laget

På papiret har ikke Kevin Magnussen plass i Formel 1 lenger. Likevel skriver nå flere medier at dansken kan gjøre comeback igjen. Kevin Magnussen...

Var for dårlig for jobben sin – nå må han redde Nissan

Da Christian Meunier ble sparket ut av Stellantis-gruppen som administrerende direktør i Jeep, ble han kalt for dårlig for jobben sin. Nå må han...

Blinket i 100 km/t – bilist sprengte fotoboks

Fartbokser er et hett tema blant bilister. En av dem tok saken i egne hender og sprengte en fastmontert kamerafelle. I Danmark er det...

Cybertruck ødelagt av hull – kostet 226.000 DKK

En Tesla Cybertruck måtte repareres for svimlende 226.000 danske kroner etter at eieren hadde truffet et hull. Det tok fire måneder. En Tesla Cybertruck...

Kostet 76 milliarder danske kroner. – nå stenger bilmerket

Cruise var General Motors' forsøk på å få fotfeste blant helt selvkjørende biler. Men etter flere skandaler stenger merket som kostet 76 milliarder. Den...

Polestar har bygget deres egen Tesla Cybertruck

Polestar slipper nå merkevarens egen versjon av en Tesla Cybertruck. Til å begynne med er det imidlertid kun en modellbil fra en designkonkurranse. Polestar...

Bilmerket McLaren er solgt til Abu Dhabi

Det tidligere britiske bilmerket McLaren er nå solgt til Abu Dhabi etter at en investor gikk med på å kaste penger etter kontrollen. Abu...

Gamle biler skal kontrolleres hvert år, krever TÜV

Hvis det står til TÜV, skal alle biler med mer enn 10 år på bagasjerommet kontrolleres hvert eneste år. Bare i Tyskland vil mer...