22. mars, 2025

Bilgiganten tilbakekaller 33.000 brennbare elbiler

Tilbakekallingen av elektriske Mercedes-modeller har vist seg å være mye større enn først forventet. Nå sprer det brannfarlige problemet seg til 33.000 biler i Europa.

Mercedes-Benz har utvidet tilbakekallingen av elbiler betydelig. Den inkluderer nå 33 705 enheter av EQB- og EQA-modellene som selges over hele Europa.

Det opplyser det tyske svaret til det danske trafikktilsynet, KBA.

Alt dette skjer fordi Mercedes har konkludert med at det er fare for brann i bilenes batteripakker. Eiere av de berørte elbilene anbefales ikke å lade kjøretøyene sine til mer enn 80 prosent av batteriets kapasitet.

I USA begynte tilbakekallingen forrige uke. Her kan 7 362 EQB-er fra modellårene 2021 til 2024 være berørt av feilen.

Bilene er utstyrt med batterier fra den kinesiske produsenten Farasis Energy. Batteriene fungerer ikke som de skal, og i verste fall kan hele bilen ta fyr.

Foreløpig har ikke Mercedes registrert at noen personer er skadet på grunn av de farlige batteriene.

Men nå er det Europas tur, hvor tilbakekallingen også inkluderer søstermodellen EQA, som deler batteri og plattform med EQB.

På globalt europeisk nivå er det totalt 33.705 elbiler, hvorav kun 3.119 er i Tyskland, ifølge Electrive.

Det er fortsatt uklart hvor mange biler som er solgt i andre land. Det er ikke kjent om bilene i Danmark er en del av tilbakekallingen, men i så fall vil eierne bli varslet via Motorregisteret.

Mercedes opplyser at problemet kan bli løst med en programvareoppdatering. Inntil da oppfordres eierne til å begrense ladingen til 80 prosent. Mercedes har tidligere kommentert tilbakekallingen.

– På grunn av kombinasjonen av visse produksjons- og kjøretøybruksforhold kan det oppstå en intern kortslutning av en battericelle i høyspentbatteriet, sier bilmerket.

Problemene med Mercedes sine elbiler minner om utfordringer som også andre produsenter har. Nylig ble både Audi og Jaguar rammet av batteriproblemer som kan føre til brann.

For Jaguar er problemet så omfattende at den amerikanske importøren har valgt å kjøpe tilbake 2.760 eksemplarer av elbilen I-Pace.

Her i Danmark tror ikke importøren at feilen er til stede. I stedet fastholder importøren at Sikkerhetstilsynet har godkjent en programvareoppdatering som skal holde problemet i sjakk.

Motsatt er det ting som tyder på at det er langt fra nok. I Norge er for eksempel en I-Pace en ubrukelig bil fordi batteriet er dødt etter bare 35.000 kilometer. Les mer om den saken her.

Hos Audi har Industri- og energidepartementet tilbakekalt 43.000 og 27.000 enheter av e-tron 55-modellen i henholdsvis Europa og USA.

Også her ble eierne bedt om ikke å fullade bilene sine. Jaguar har ennå ikke funnet noen permanent løsning på problemet, og Audi har jobbet med en løsning i ett år uten fremgang.

Faktisk er batteriene i Audis plug-in hybrider også et problem. Eierne av disse bilene har fått direkte beskjed om å ikke lade bilene. Boosted har hørt fra flere Audi-eiere som er forferdet over at importøren ikke har noen løsning klar.

Hvis du eier en tilbakekalt Audi med batteriproblemer, vil vi gjerne høre fra deg. Skriv en e-post til nettredaktør Bjorn S. Nielsen på bj@boosted.dk.

Latest

Don't miss

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å...

Tesla vil bygge Model Y 20 prosent billigere

Kostnadene må kuttes så mye at Tesla kan bygge...

Her bør 15-åringer få kjøre bil

Et nytt lovforslag i den amerikanske delstaten Kentucky venter...

Tesla er ikke lenger det dyreste Musk eier

Med en eierandel på i underkant av 13 prosent...

Seat sier nei til elbiler for 2030

Det blir ingen elbiler fra det spanske VW-merket Seat....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla mangler 10 milliarder – ingen vet hvor de er

Tesla mangler angivelig nærmere 10 milliarder kroner. Bilmerket kan uansett ikke forklare hvor pengene er blitt av. 1,4 milliarder dollar. Eller i underkant av...

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...