20. mars, 2025

Bilgiganten vil legge ned enda en europeisk bilfabrikk

Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis truer med å stenge en fabrikk i England. Her bygges det hovedsakelig varebiler for konsernets europeiske merker.

Stellantis, verdens fjerde største bilkonsern, har annonsert planer om å stenge fabrikken sin i Luton, England.

Nedleggelsen kan skje som et ledd i en strategi for å styrke produksjonen ved fabrikken i Ellesmere Port, som er ment å være selskapets sentrale produksjonssted for lette varebiler i England.

Ifølge Stellantis innebærer denne planen en ytterligere investering på 50 millioner pund i Ellesmere Port.

Det skriver Top Gear .

– Mens Ellesmere Port blir styrket som et bærekraftig knutepunkt for produksjon av lette kommersielle korvetter i Storbritannia med overføringen av aktivitetene fra Luton, er selskapet fortsatt forpliktet til å opptre ansvarlig overfor sine ansatte i Luton, heter det i en uttalelse fra Stellantis.

Det ble også fremhevet at de ansatte som ønsker å flytte til Ellesmere Port vil få støtte til flytting og «attraktive vilkår». Samtidig opprettes flere hundre faste stillinger ved den utvidede fabrikken.

For de ansatte som ikke ønsker å flytte, vil Stellantis tilby omskoleringsmuligheter og samarbeide med lokale arbeidsgivere og myndigheter for å hjelpe dem med å finne nye jobber i Luton-området.

Fremtiden til Luton-anlegget har vært gjenstand for usikkerhet, selv om Stellantis tidligere i år annonserte at produksjonen av elektriske varebiler ville starte der i 2025.

Usikkerheten ble forsterket da Stellantis' direktør, Carlos Tavares, i oktober uttalte at en beslutning om de to britiske fabrikkene var rett rundt hjørnet.

Bakgrunnen for stengingshensynet er fallende etterspørsel og britiske myndigheters krav til produksjon av elbiler – kjent som ZEV-mandatet.

Dette mandatet krever at bilprodusenter lager 22 prosent av produksjonen sin elektrisk innen 2024, en andel som stiger til 80 prosent innen 2030. Kravene har ført til oppfordringer til en lempelse av reglene fra flere interessenter. En annen bilprodusent har krevd at kravet fjernes. Les mer om det her .

Investeringen i Ellesmere Port følger en tidligere investering på 100 millioner pund i 2021, som gjorde fabrikken til Stellantis sitt første anlegg dedikert til produksjon av elektriske kjøretøy.

Stellantis har uttalt at det foreslåtte grepet vil bidra til større produksjonseffektivitet og støtte ambisjonen om å bli verdens ledende produsent av lette nyttekjøretøyer.

Latest

Don't miss

Crazy sight rule slipper ut 33 tonn CO2 per år

Hvert år blir to millioner biler kontrollert i Danmark....

Polestar 2 faller 131.000 kroner i pris i Danmark

Polestar 2 synker i pris med hele 131.000 kroner....

67 prosent av danskene ønsker mer fartskontroll

Flere fotobiler, mer hastighetskontroll. Det er det 67 prosent...

7 av 10 personer i elbil har dårlig samvittighet

7 av 10 personer som velger elbil gjør det...

Tesla-investor: Folk er velkomne til å knuse min Model S

Ikke alle investorer støtter Tesla og Elon Musks ledelsesstil...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kevin Magnussen er på nippet til å forlate den nye Formel 1-kontrakten

Kevin Magnussens fremtid i Haas så ut til å være sikret så sent som i desember 2024. Men nå er dansken ifølge Ekstra Bladet...

Selvkjørende biler får 444 0000 kroner. i parkeringsboder

Selvkjørende biler er smarte. Men teknologien bak dem er ikke smartere enn kostnadene ved parkeringsboder. Faktisk hele 600 av dem på rad. De Google-eide...

Skoda er sint fordi det ble oppdaget 8000 permitteringer

Det tsjekkiske bilmerket Skoda er grundig opprørt over at det ble lekket til pressen at 8.000 personer skal permitteres. – Vi er skuffet over...

XPENG når 4000 solgte biler i Danmark – salget fortsetter å øke

Elbilmerket XPENG opplever økende interesse i Danmark, hvor 4000 biler nå er på veiene. Samtidig vokser salget globalt med høye leveringsrater. For mindre enn...

Hykleri? «Klimabevisste» Volkswagen flyr på dagstur til Tyskland

Til tross for en ellers påstått svært grønn profil, har Volkswagen i Danmark valgt å fly sine ansatte til Tyskland og tilbake igjen på...

Her bør 15-åringer få kjøre bil

Et nytt lovforslag i den amerikanske delstaten Kentucky venter bare på at guvernøren skal signere den. Så 15-åringer kan kjøre. I den amerikanske delstaten...

Audi vil tross alt ikke bygge sin siste bensinbil i 2026

Et tregere enn forventet marked for elbiler får nå Audi til å revurdere sitt eget mål om å lansere ikke annet enn elbiler fra...

76 % av sjåførene nekter å betale abonnement for setevarme

Flere bilmerker eksperimenterer. Men 76 prosent av sjåførene nekter å betale for funksjoner som setevarme på abonnementsbasis. Hvis bilmerkene får taket på det, venter...

De har tjent over 100 milliarder på Teslas nedtur

De såkalte shortsene – folk som spekulerer i aksjenedgangen – har det vanskelig akkurat nå. Så langt har de samlet inn over 100 milliarder...

Tesla-investor: Folk er velkomne til å knuse min Model S

Ikke alle investorer støtter Tesla og Elon Musks ledelsesstil fullt ut. En storinvestor sier nå at folk gjerne kan knuse bilen hennes. Om hun...

Elon Musk fordømmer angrep på Tesla: «Sinnssykt»

Brannstiftere i Las Vegas satte fyr og skjøt mot biler. Nå kaller merkevarens administrerende direktør, Elon Musk, avtalene for vanvittige. Angrep mot Tesla og...

Midt i krise hever Tesla prisen på Model Y

I det viktigste bilmarkedet i verden – nemlig det største i Kina – setter Tesla opp nå prisen på nye Model Y. Til gjengjeld...