30. april, 2025

Bilgruppe betaler for å kvitte seg med Alfa Romeo

Stellantis betaler nå konsulentfirmaet McKinsey for å undersøke om konsernet på en eller annen måte kan overleve et salg av blant annet Alfa Romeo.

Fallende salgstall og nytt USA i USA legger press på Stellantis. Konsulentfirmaet McKinsey vil nå gi råd om skjebnen til Maserati og Alfa Romeo under midlertidig administrerende direktør John Elkann.

Bilkonsernet Stellantis står overfor utfordringer med de italienske merkene Maserati og Alfa Romeo. Derfor er konsulentfirmaet McKinsey hyret inn for å undersøke fremtiden til de to merkene.

Presset skyldes blant annet fallende salgstall og nye tariffer i USA.

Det er den midlertidige administrerende direktøren John Elkann, som tok over etter sparkingen av Carlos Tavares i desember, som skal ha satt i gang prosessen.

Dette melder nyhetsbyrået Bloomberg .

Informasjonen kommer fra anonyme kilder tett på prosessen. Planene er fortsatt på et veldig tidlig stadium.

Stellantis' primære mål er å forbedre økonomien til merkevarene. Både Maserati og Alfa Romeo har opplevd betydelig nedgang i salget. De sliter også med massive underskudd på daglig basis.

Konsulentene fra McKinsey vil analysere ulike strategiske alternativer. Dette kan inkludere partnerskap med andre selskaper.

Å skille Maserati og Alfa Romeo helt fra Stellantis-gruppen er også et alternativ som de hundeørede konsulentene har blitt bedt om å vurdere.

Interessen for de historiske italienske merkene er allerede tilstede. Ifølge Bloombergs kilder har flere asiatiske bilprodusenter vist interesse for enten å anskaffe merkene eller inngå et samarbeid med Stellantis.

Økonomisk press og fallende salg

Situasjonen forverres av nye amerikanske tollsatser. 25-prosentsatsen som ble innført av Donald Trump, rammer Stellantis hardt.

Oppgavene kan koste konsernet store summer.

Spesielt Maserati merker konsekvensene. Omtrent 35 til 40 prosent av Maserati sine kunder er i USA. Alle biler for det amerikanske markedet skal importeres fra Europa.

Maserati har ingen produksjonsanlegg utenfor Europa. Dette gjør merket sårbart for importavgifter. Lønnsomheten til både Alfa Romeo og Maserati, som allerede sliter, er derfor ekstra presset.

Maseratis salg falt betydelig i fjor. Salget ble mer enn halvert. Dette resulterte i et driftsunderskudd på 260 millioner euro. Det tilsvarer rundt 1,9 milliarder danske kroner.

De økonomiske vanskelighetene har allerede fått konsekvenser. Tidligere i år kuttet Stellantis Maseratis budsjett.

Investeringsbudsjettet ble redusert med 1,6 milliarder euro, cirka 11,9 milliarder danske kroner. Dette førte til kansellering av planlagte nye modeller. Blå. en angivelig lynrask elbil. Les mer om det her .

Fremtidige muligheter og markedsutfordringer

Eksperter har spekulert i Stellantis strategi i flere måneder. Spørsmålet er hvor lenge konsernet vil holde på tapsgivende merkevarer. Den nåværende administrerende direktøren i Stellantis er John Elkann. Han innehar stillingen midlertidig.

Carlos Tavares var administrerende direktør fra januar 2021 til desember 2024. Siden den gang har ledelsen i det store bilkonsernet vært under midlertidig ledelse.

Fremtiden til Maserati og Alfa Romeo avhenger nå av McKinseys analyse. Stellantis må ta viktige beslutninger om veien videre for de to ikoniske merkene. Alternativene spenner fra restrukturering til avhending.

Utfordringene med toll og fallende salg krever handling, og gjerne nå. Stellantis søker nå ekstern rådgivning for å finne den beste løsningen for de tradisjonelle italienske bilmerkene.

På Boosted.dk kan du lese mye mer om både Maserati og Alfa Romeo. Vi følger også Stellantis-gruppen tett. Du kan få siste nytt fra bilverdenen her.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Regjeringen vil fjerne registreringsavgiften på biler

Registreringsavgiften på elbiler kan forsvinne helt, mens veiprising og...

Vanvittig dom: Hanne må aldri parkere foran huset sitt

Etter en lang rettssak har lagmannsretten gitt Oslo kommune...

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til...

Bilgiganten advarer – forventer tap på 33 milliarder

Nissans nye konsernsjef Ivan Espinosa sliter med et tap...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Volkswagen skal nå bygge elbiler med bensinmotorer

Volkswagen vil gjøre bensinmotoren til en del av den elektriske ID-en. biler. VW-sjef Oliver Blume ser dette som en måte å legge til rette...

Kan ikke stoppes – Nissan ender opp med å bli ulovlig i Russland

Den store SUV-en Oting Paladin lanseres snart i Russland. Bilen er egentlig en Nissan Patrol, som ikke er tillatt i landet i det hele...

Donald Trump dropper tollsatser på bilindustrien

Donald Trump trekker seg delvis tilbake fra tollsatser på bildeler. Tiltaket gagner bilprodusenter i USA, mens importavgiftene på biler ser ut til å forbli...

Danmark blir snytt for et vilt Tesla-trekk – se det her

I Danmark senker Tesla nå renten på Model 3 og Model Y til 0,99 prosent. Men det er enda villere like over på den...

Nu korer politiet i Dubai Rolls-Royce fra Mansory

Den spesialbygde Rolls-Royce Cullinan fra Mansory er nå en del av Dubai-politiets flåte. Bilen har 610 hestekrefter og akselererer til 100 km/t på bare...

Bilmerke i krise – skal permittere og spare 12 milliarder

Volvo Cars har sett bedre dager. Den nye, tilbakevendte sjefen ser ingen annen mulighet enn en spareplan på 12 milliarder kroner. Oppsigelser vil bli...

Politiet avslører skraphaugmafia med 116 dødelige biler

En storstilt politioperasjon koordinert av Europol har avdekket en internasjonal kriminalitetsring. De tjente millioner på å selge farlige vrakbiler fra USA i Europa. En...

Sjåfører svindler hverandre for 10 000 kroner med en ny app

Med en ny app, som nå debuterer i Skandinavia, kan sjåfører tjene 10 000 kroner eller mer ved å merke hverandre for ulovlig parkering....

Regjeringen vil fjerne registreringsavgiften på biler

Registreringsavgiften på elbiler kan forsvinne helt, mens veiprising og en mulig «Tesla-avgift» som straffer sjåfører vurderes. Elbiler utgjør nå over 50 prosent av nye...

Nye tall: Bilsalget i EU går sterkt i revers

Selv om det er fremgang å spore for både el- og hybridbiler, er bilsalget i EU travelt opptatt med å finne revers. Dette kan...

50 prosent av sjåførene har et negativt syn på Tesla

En ny meningsmåling fra CNBC viser at nesten halvparten av amerikanerne har et negativt syn på Elon Musk og Tesla. Selv elbilfans vender ryggen...

Formel 1-laget trekker seg – har kjørt tørt for pengene

Ifølge flere kilder faller McLaren ut av Formel E fordi laget har mistet en av sine største sponsorer. I stedet skal pengene brukes på...