Det Volkswagen-eide Bentley-merket kutter 250 jobber. Administrerende direktør Frank-Steffen Walliser sier at elbilen ikke får nok støtte.
Uten støtte er det vanskelig å love elbilen. Stellantis sier allerede det.
Og nå mener Bentley, som eies av Volkswagen, akkurat det samme. Dette sier merkets administrerende direktør Frank-Steffen Walliser i et nytt intervju.
Her klager Frank-Steffen Walliser høylytt over at elbilen ikke får nok statlig støtte.
Fordi, som han forteller Financial Times, er det en oppoverbakke å overbevise velstående kunder om å forlate forbrenningsmotoren.
Og det kan være noe i det. Lamborghini, som også tilhører VW-paraplyen, har, som Boosted rapporterte tidligere denne måneden, allerede droppet ideen om sin første elbil.
Hos Bentley har det elektriske flaggskipet blitt lovet i årevis. Faktisk skulle bilen være her i 2023. Nå går det rykter om at merket sikter mot 2027.
I mellomtiden har erkerivalene til BMW-eide Rolls-Royce allerede lykkes med å få en elbil på gatene .
De 250 stillingene som Bentley ikke lenger trenger å holde styr på på lønningskontorene, vil bli funnet gjennom såkalt «naturlig avgang» og andre jobber som ikke vil bli overtatt av nye krefter når de nåværende ansatte forsvinner.
Det britiske merket er ikke det eneste som foretar drastiske kutt for øyeblikket.
Renault har stengt hele sin dedikerte elbilavdeling. Ifølge Boosted vil dette koste 2000 ansatte jobben.
Samtidig har Renaults toppledelse varslet at det må finnes generelle besparelser på rundt 40 prosent. Og det er bare på elbiler.