BMW dropper den ikoniske nyregrillen på den nye elbilen i3 til fordel for et bredt design. Adrian van Hooydonk forklarer valget av Neue Klasse-fronten.
BMW dropper den ikoniske nyregrillen på den nye elbilen i3 for å sikre et mer sporty utseende.
Det er i hvert fall det merkets sjefer mener.
Under avdukingen av den nye modellen på «Neue Klasse»-plattformen delte designsjef Adrian van Hooydonk noen av detaljene om BMWs egne vurderinger.
Det viser seg at teamet bak den nye elbilen testet mange forskjellige alternativer for design av fronten.
Den vertikale grillen, som vi kjenner fra SUV-søsteren iX3, ble faktisk vurdert til den nye sedanen.
Men designerne hos det tyske merket var ikke fornøyde med det visuelle resultatet av den lave bilen. De mente at det vertikale utseendet ødela de dynamiske linjene som kjennetegner en moderne 3-serie.
«Vi testet den også på 3-serien i designfasen, men vi følte at 3-serien har blitt en sportsbil i mange generasjoner. Hvis vi hadde montert den vertikale radiatorgrillen, ville den kanskje sett for «retro» ut», sier van Hooydonk, ifølge BMWBlog.
Avgjørelsen handlet i stor grad om å gi bilen den rette karakteren på veien. En elektrisk sedan skulle oppfattes som lav, bred og aggressiv av kundene.
Den høye grillen fra midten av 1900-tallet ble ansett å hindre det moderne og raske utseendet.
– Vi undersøkte begge alternativene og fant ut at den horisontale radiatorgrillen passet mye bedre til 3-seriens karakter, forklarer Adrian van Hooydonk om det vanskelige valget.
Dette betyr at frontlyktene og grillen nå smelter sammen til én stor enhet på tvers av fronten.
Det er ikke bare BMW selv som har vært og er splittet over de enorme nyrene på de siste års modeller.
Men BMW velger nå å dele designspråket sitt i to forskjellige retninger fremover . Alt avhenger av hvor høy fronten på den spesifikke bilmodellen er.