Langvarige regjeringsforhandlinger etter valget kan forsinke arbeidet med danske bilavgifter og bety høyere registreringsavgifter på elbiler fra 2027.
Usikkerheten etter stortingsvalget kan ha en direkte innvirkning på bilavgiftene i Danmark. Regjeringsforhandlingene drar ut, og dette kan føre til høyere registreringsavgifter på elbiler fra 2027.
Dette skyldes at arbeidet til ekspertgruppen som skal foreslå nye bilavgifter er satt på vent. Samtidig er tidsplanen under press dersom det ikke raskt dannes en ny regjering.
Ifølge AutoBranchen Danmark kan forsinkelsen bety at politikerne ikke vil kunne ta i bruk en ny modell i tide. Dette betyr at de planlagte avgiftsøkningene risikerer å tre i kraft uten justeringer.
Ekspertgruppe forsinket av regjeringsforhandlinger
Ekspertgruppen ble opprettet av den tidligere SVM-regjeringen sammen med Høyre. Oppgaven er å komme opp med forslag til en ny struktur for bilavgifter, spesielt for elbiler.
Men arbeidet står stille mens forhandlingene om en ny regjering pågår. Det er normalt under valg, men situasjonen er mer fastlåst enn vanlig.
«Det er svært sannsynlig at det vil ta flere uker å få en ny regjering på plass, og det er et åpent spørsmål hva en fremtidig regjering i det hele tatt kan bli enige om internt», sier Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.
Risiko for høyere avgifter på elbiler
Tidsplanen er avgjørende. Ekspertgruppen skulle ellers levere anbefalinger i andre halvdel av 2026. Dette bør gi tid til politiske forhandlinger og nye regler innen 2027.
Hvis den planen går videre, kan resultatet bli en automatisk økning i registreringsavgiften på elbiler.
Det er nettopp dette scenariet bransjen frykter. Uten en ny avtale kan bilkjøpere ende opp med en høyere regning.
«Det vil være skikkelig ille hvis ekspertgruppen ikke blir ferdig i tide, og vi enten vil se økende bilavgifter, eller så må en ny regjering komme opp med en universalløsning», sier Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.
Bilkjøpere kan betale regningen
For danske bilkjøpere handler det til syvende og sist om pris. En forsinkelse kan bety at spesielt elbiler blir dyrere fra 2027.
Samtidig risikerer markedet mer usikkerhet, noe som kan føre til at både privatkunder og bedrifter utsetter kjøp.
Den danske bilbransjen ønsker i stedet en endring der registreringsavgiften på elbiler erstattes av en løpende eieravgift basert på vekt og energieffektivitet. Men den modellen krever tid og politisk enighet.
Situasjonen belyser et velkjent problem i dansk bilpolitikk: endringer i avgiftene skjer ofte sent og på kort varsel. Dette gjør det vanskelig for både bilkjøpere og bransjen å planlegge.
Samtidig er det allerede utsikter til flere endringer i årene som kommer, der både EU-krav og nasjonale klimamål kan presse politikerne til å iverksette nye tiltak. For danske sjåfører betyr dette én ting: usikkerheten rundt bilavgifter er langt fra over.