England har fortsatt som mål å forby salg av alle nye diesel- og bensinbiler innen 2030. Bransjen svarer med den laveste produksjonen på 73 år.
De ansatte ved Englands bilfabrikker har hatt ikke mindre å gjøre i 73 år.
Ikke siden 1953 har det blitt bygget så få biler i landet. Og det får nå regjeringen i London til å revurdere sin egen forbudspolitikk.
Senest innen 2030 må alle nye biler i England være såkalte nullutslippsbiler. For eksempel hydrogen- eller elbiler med ledning.
Men bransjen har reagert hardt og negativt igjen. Ifølge Sky News er landets bilproduksjon på et historisk lavt nivå.
Og nå har det kommet til punktet hvor regjeringen vil se på om veien mot ingen bensin- og dieselbiler er for streng.
For selv om hver fjerde nye bil i England innen 2025 var en nullutslippsbil, kollapset selve bilproduksjonen.
Bare i februar falt produksjonen med 17 prosent sammenlignet med året før. Selv ladbare hybrider krympet med tre prosent.
Opposisjonen har kritisert regjeringen for å ha trukket ut forhandlingene og dermed latt «hardtarbeidende familier være ute av stand til å betale regningene sine».
Likevel insisterer regjeringen i London på at bilforhandlere må selge minst 33 prosent elbiler innen 2026. Ellers vil det bli en rekke tøffe båser.
Det tallet har økt fra 28 prosent i 2024 og 22 prosent i 2024. Vi ser ikke den samme utviklingen i Danmark.
Dette kan imidlertid forklares med at vi ikke har bygget biler her siden Ford stengte merkets samlebåndfabrikk i Sydhaven i København i 1966.
I dag er det bare Zenvo igjen, som bygger en liten håndfull biler i året i Præsto.
Som Boosted kunne fortelle, gikk enda mindre Agile Automotive konkurs etter at en millionskandale slo regnskapet i november i fjor.