Sonys elbil Afeela 1 kan være død før den i det hele tatt kommer ut på veiene. Partner Honda trekker seg ut etter et tap på 100 milliarder kroner.
Den må kunne styres med joystick, altså hvis den i det hele tatt kommer ut på veiene.
Og det er nettopp det som ser dystert ut for Sonys første elbil, Afeela 01. Torsdag denne uken annonserte samarbeidspartneren Honda at de trekker ut støpselet til tre nye elbiler.
Dette kommer etter at det japanske selskapets elbildivisjon tapte svimlende 100 milliarder kroner . Sony er klar over tapet.
Men fellesselskapet Sony Honda Mobility har «ingen informasjon» om hva tapet betyr for virksomheten og Afeela 01.
Dette ble uttalt av pressetalsperson Akiko Itoga i en kommentar til The Drive .
Konkret sier Akiko Itoga at morselskapene Sony og Honda nå skal starte diskusjoner, og at det er noe datterselskapet ikke kan kommentere ytterligere på.
I hvert fall ikke for øyeblikket.
Honda er, som Boosted også rapporterte denne uken, langt fra den eneste som taper svimlende summer på elbiler for øyeblikket.
Senest annonserte franske Renault at de må spare minst 40 prosent på utviklingen av nye elbiler, fordi merkets aksjekurs er inne i en kraftig nedgang.
Stellantis har måttet svelge et tap på over 160 milliarder kroner. Også her er det avskrivninger i elbildivisjonen som har skylden.
Tilbake hos Renault har en annonsert sparerunde allerede medført nedleggelse av selve elbilavdelingen og permittering av 2000 ansatte .
De personene som fortsatt kan beholde jobbene sine, vil bli fordelt til andre avdelinger som allerede ble etablert for opprettelsen av elbilavdelingen Ampere.