Honda dropper tre nye elbiler etter et tap på 100 milliarder kroner. Det er spesielt markedene i USA og Kina som svikter japanerne, som nå endrer kurs.
Honda dropper tre nye elbiler etter et tap på 100 milliarder kroner .
Den japanske giganten annonserte torsdag at de avvikler modellene 0-serie SUV, 0-serie Sedan og Acura RSX.
Avgjørelsen betyr at bilene aldri vil forlate fabrikken, selv om produksjonen i Ohio skulle ha startet i år.
Direktør Toshihiro Mibe forklarer at det sviktende markedet for elbiler i USA har gjort prosjektet økonomisk umulig.
Endringer i forskrifter for fossilt brensel og reduserte subsidier for elbilkjøpere har bremset salget betydelig, og det enorme beløpet tilsvarende rundt 15 milliarder dollar er nå avskrevet.
Samtidig innrømmer Honda at de har tapt terreng i Asia.
Her har kinesiske produsenter vært mye raskere til å utvikle billig teknologi og avansert programvare.
Honda har brukt for mye ressurser på de nå kansellerte elbilene, noe som har skadet salget deres av vanlige bensin- og hybridbiler.
Tidligere artikler har beskrevet hvordan merket ellers satset alt på 0-serien på store utstillinger i Las Vegas og Tokyo.
Men virkeligheten har overhalet de ambisiøse planene, og konsernet må nå fokusere på tryggere teknologier. Dette betyr et sterkt fokus på hybrider for å redde bunnlinjen.
For å korrigere økonomien vil flere toppledere nå tilbakebetale deler av lønningene sine. Strategien endres nå fullstendig for å unngå ytterligere tap i et usikkert globalt marked.
Honda vil nå satse mer på hybridstrategien sin for å gjenvinne det tapte.
De legger siste hånd på verket på en helt ny V6-hybridmotor, som skal brukes i mange av deres populære modeller.
Dette gjelder alt fra store SUV-modeller til merkets praktiske MPV-er.
Målet er å skape en struktur med færre faste kostnader som passer dagens marked. Honda erkjenner at de ikke kunne levere elbiler med samme valuta for pengene som de nye kinesiske merkene.
Merkets fremtid avhenger nå av hvor raskt de kan tilpasse seg kundenes etterspørsel etter hybrider. Honda er imidlertid ikke de eneste som taper penger for øyeblikket.
Som Boosted rapporterte denne uken, pøser Renault penger inn i virksomheten. Som et resultat må den franske bilprodusenten spare 40 prosent på elbiler .
Tilbake hos Honda har Boosted forsøkt å få svar på om den danske importøren bringer enda en og svært etterlengtet elbil til landet.
Fakta om Hondas store strategiskifte i 2026
- Honda kansellerer 0-serie SUV, sedan og Acura RSX før lansering.
- Kanselleringen vil resultere i et totalt tap på opptil 100 milliarder danske kroner.
- Fokuset flyttes nå til hybrider og en ny V6-motorplattform for det globale markedet.