8. juni, 2026
HjemBilindustrienIkke selg bensinbilen din! Billigere e-drivstoff er på vei

Ikke selg bensinbilen din! Billigere e-drivstoff er på vei

Billigere syntetisk drivstoff er på vei til bilistene takket være Porsche. Industrien vil kunne produsere 200 milliarder liter.

Billigere syntetisk drivstoff er på vei til bilistene.

Dette slår bransjeorganisasjonen E-Fuel Alliance fast i en ny rapport , som spår en lys fremtid for både syntetisk bensin og diesel.

Organisasjonen og Porsche, som allerede produserer det såkalte e-drivstoffet, har kartlagt hvordan drivstoffet kan redde forbrenningsmotoren i Europa.

Annonse

De mener at prisen kan presses ned til 7 kroner per liter dersom politikerne gir grønt lys til en rekke støtteordninger som elbiler allerede har fått.

E-drivstoff er fornybart drivstoff produsert av elektrisitet, vann og CO2 samlet direkte fra luften.

Det fungerer som et såkalt «drop-in»-drivstoff, som betyr at din nåværende bensin- eller dieselbil kan kjøre på det uten noen modifikasjoner.

Porsche har allerede bygget en stor fabrikk i Chile for å bevise at teknologien fungerer i stor skala. Og Stellantis anslår at 28 millioner av konsernets biler kan kjøre på drivstoffet uten problemer.

Annonse

Selv om mange snakker om elbiler, viser data fra EU at mange sjåfører enten ikke vil eller ikke kan bytte ut forbrenningsmotoren sin. Ikke engang med en tidshorisont på 14 år.

I 2040 vil omtrent 37 prosent av personbiler og 62 prosent av lastebiler fortsatt være avhengige av drivstoff som diesel og bensin, ifølge EUs vurdering.

Faktisk forventer EU at medlemslandene skal dekke 50 prosent av energibehovet sitt i flytende drivstoff.

Det er for tiden over 500 prosjekter over hele verden som jobber med utvikling av syntetisk drivstoff for både privat og industriell bruk.

Hvis det fulle industrielle potensialet utnyttes, kan EU-markedet nå mer enn 200 milliarder liter innen 2045.

Det vil være nok til å forsyne hele den eksisterende kjøretøyparken og gjøre drivstoffpåfylling billigere, sier bransjeorganisasjonen.

Ralf Diemer, leder av E-Fuel Alliance, er også veldig tydelig i sin uttalelse.

– E-drivstoff vil bli billigere gjennom industriell produksjon, og vi vil oppnå dette innen 2045 hvis politikerne gjør det mulig. Vår industri er klar for det.

For å nå sitt fulle potensial trenger imidlertid industrien hjelp fra EU på fire områder: stimulere etterspørselen, lemping av produksjonsstandarder, forbedring av strømforsyningen og støtteordninger.

Annonse

Bransjen etterlyser spesielt en omstrukturering eller reduksjon av avgiften som EU i dag pålegger energi.

Penger – eller «offentlig støtte» – er en annen avgjørende del av drivstoffets suksess, ifølge bransjen. I dag har bare 6 prosent av alle e-drivstoffprosjekter mottatt støtte eller større offentlige investeringer.

E-Fuel Alliance foreslår at midlene skal finnes i inntektene fra de mange CO2-skattefradragene, som bilindustrien i mange tilfeller må betale uansett.

På denne måten kan pengene kanaliseres direkte tilbake til å endre måten eksisterende biler kjører på.

Bransjeorganisasjonen er imidlertid ikke den eneste som sier at det finnes en idé i syntetisk bensin og diesel.

Danske Gorm Ellegaard ser også et stort potensial i teknologien. Han jobber med syntetisk drivstoff hver dag og har gitt Boosted sin mening om hvor billig drivstoffet kan bli .

Dagens bilnyheter

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Redaksjonen i Boostedmagazine.no publiserer daglig bilnyheter med fokus på nye biler, elbiler, bilteknologi, avgifter, tilbakekallinger og utviklingen i bilbransjen i Norge og Skandinavia. Vi dekker lanseringer, politiske vedtak, regelendringer og markedsutvikling som påvirker bilister og bilkjøpere. Særlig følger vi utviklingen innen elbil og elektrisk mobilitet tett. E-mail: boosted@boostedmagazine.no

VW gir ID.3 et sårt tiltrengt løft – med opptil 626 km rekkevidde

Volkswagen har vist frem den nye ID.3 Neo med et helt nytt interiør, flere fysiske knapper, opptil 626 kilometer rekkevidde og priser fra 249995...

Den nye motoren er den mest økonomiske i verden – går på 45 km/l

Den bruker en enestående mengde energi som bensin. Nemlig 48,41 prosent. Noe som gjør den nye Geely-motoren til den mest drivstoffeffektive noensinne. Kinesiske Geely...

Renault permitterer 2400 ansatte umiddelbart

Den franske bilgiganten Renault svarer nå på press fra Kina ved å kutte ned 2400 stillinger i en historisk sparerunde. Krisen rammer Renault, som...

Renault 4 får stofftak og hyller 1968-modellen

Renault 4 E-Tech Electric kan nå bestilles med elektrisk stofftak for 10000 kroner, og den kan bli et av de mest sjarmerende tilskuddene i...

Dyr bensin får hver femte danske til å senke farten mye.

Nye tall fra det danske trafikksikkerhetsrådet viser at én av fem sjåfører vil kjøre saktere på grunn av de skyhøye prisene på bensin og...

Italiensk politi har kjørt 358 000 kilometer på Lamborghini

Lamborghini Huracan som italiensk politi har til rådighet er ikke bare til pynt. Bilen, som blant annet brukes til organtransport, har kjørt 358 000...

Tyskland krever at EU fjerner flere krav til bensin- og dieselbiler

Tysklands forbundskansler Friedrich Merz ønsker at EU skal beskytte biler med forbrenningsmotorer ved å merke dem som nullutslippskjøretøy. Tyskland legger nå massivt press på...

Volvo-eier roser drivstoff – Det er 10 ganger bedre enn elbiler

Geely-gründer Li Shufu gir opp troen på tunge elbiler og satser nå stort på metanol som den ultimate løsningen for fremtidens transport. Den kinesiske...

Mercedes' nye krav kan redde forbrenningsmotoren

En miljøorganisasjon har innhentet et internt dokument fra bilprodusentenes forening, ACEA. Bilprodusentene ønsker CO2-reduksjoner verdt 200 milliarder. En sensasjonell lekkasje fra bilindustriens mektige lobbygruppe...

Nytt tall: Stor forskjell i hvilke nye biler vi kjøper i Skandinavia

De nordiske bilmarkedene gikk alle fremover i mars, men første kvartal viser store forskjeller. Danmark og Norge leder an innen elbiler, mens Sverige og...

Sett på den elektroniske parkeringsbremsen i full hastighet: Slik reagerer bilen

Mange tror at bilen låser bakhjulene umiddelbart – eller at ingenting skjer. Men hva skjer egentlig når den elektroniske parkeringsbremsen aktiveres under kjøring? Nesten...

FDM mener: Bilister bør få penger tilbake fra baktalt parkeringsselskap

Parkeringsklagenemnda har omgjort en rekke parkeringsgebyrer fra Oparko, og FDM mener nå at sjåfører som allerede har betalt lignende gebyrer bør få pengene sine...