Billigere syntetisk drivstoff er på vei til bilistene takket være Porsche. Industrien vil kunne produsere 200 milliarder liter.
Billigere syntetisk drivstoff er på vei til bilistene.
Dette slår bransjeorganisasjonen E-Fuel Alliance fast i en ny rapport , som spår en lys fremtid for både syntetisk bensin og diesel.
Organisasjonen og Porsche, som allerede produserer det såkalte e-drivstoffet, har kartlagt hvordan drivstoffet kan redde forbrenningsmotoren i Europa.
De mener at prisen kan presses ned til 7 kroner per liter dersom politikerne gir grønt lys til en rekke støtteordninger som elbiler allerede har fått.
E-drivstoff er fornybart drivstoff produsert av elektrisitet, vann og CO2 samlet direkte fra luften.
Det fungerer som et såkalt «drop-in»-drivstoff, som betyr at din nåværende bensin- eller dieselbil kan kjøre på det uten noen modifikasjoner.
Porsche har allerede bygget en stor fabrikk i Chile for å bevise at teknologien fungerer i stor skala. Og Stellantis anslår at 28 millioner av konsernets biler kan kjøre på drivstoffet uten problemer.
Selv om mange snakker om elbiler, viser data fra EU at mange sjåfører enten ikke vil eller ikke kan bytte ut forbrenningsmotoren sin. Ikke engang med en tidshorisont på 14 år.
I 2040 vil omtrent 37 prosent av personbiler og 62 prosent av lastebiler fortsatt være avhengige av drivstoff som diesel og bensin, ifølge EUs vurdering.
Faktisk forventer EU at medlemslandene skal dekke 50 prosent av energibehovet sitt i flytende drivstoff.
Det er for tiden over 500 prosjekter over hele verden som jobber med utvikling av syntetisk drivstoff for både privat og industriell bruk.
Hvis det fulle industrielle potensialet utnyttes, kan EU-markedet nå mer enn 200 milliarder liter innen 2045.
Det vil være nok til å forsyne hele den eksisterende kjøretøyparken og gjøre drivstoffpåfylling billigere, sier bransjeorganisasjonen.
Ralf Diemer, leder av E-Fuel Alliance, er også veldig tydelig i sin uttalelse.
– E-drivstoff vil bli billigere gjennom industriell produksjon, og vi vil oppnå dette innen 2045 hvis politikerne gjør det mulig. Vår industri er klar for det.
For å nå sitt fulle potensial trenger imidlertid industrien hjelp fra EU på fire områder: stimulere etterspørselen, lemping av produksjonsstandarder, forbedring av strømforsyningen og støtteordninger.
Bransjen etterlyser spesielt en omstrukturering eller reduksjon av avgiften som EU i dag pålegger energi.
Penger – eller «offentlig støtte» – er en annen avgjørende del av drivstoffets suksess, ifølge bransjen. I dag har bare 6 prosent av alle e-drivstoffprosjekter mottatt støtte eller større offentlige investeringer.
E-Fuel Alliance foreslår at midlene skal finnes i inntektene fra de mange CO2-skattefradragene, som bilindustrien i mange tilfeller må betale uansett.
På denne måten kan pengene kanaliseres direkte tilbake til å endre måten eksisterende biler kjører på.
Bransjeorganisasjonen er imidlertid ikke den eneste som sier at det finnes en idé i syntetisk bensin og diesel.
Danske Gorm Ellegaard ser også et stort potensial i teknologien. Han jobber med syntetisk drivstoff hver dag og har gitt Boosted sin mening om hvor billig drivstoffet kan bli .