Bare 300 Koenigsegg Gemera skal bygges. Til gjengjeld skal alle få 2000 hestekrefter fra en 5-liters V8-motor. Minst én bil skal til Danmark.
Koenigsegg Gemera er på vei til Danmark.
Uansett har produksjonen endelig startet – bilen ble presentert for publikum tilbake i 2020.
Den gang sa merket fra Ängelholm at de ville bygge versjoner av bilen med kun en 3-sylindret motor.
Den planen ble imidlertid droppet igjen. Og selv om det har resultert i et søksmål, fortsetter svenskene uforstyrret med en 5-liters V8-motor.
Totalt sett er hver av de 300 Gemeraene som skal bygges god for 2332 hestekrefter. Og minst én av bilene er på vei til Danmark.
Som Boosted tidligere har rapportert, vil bilen tjene som et blikkfang på en Langeland stasjonsvogn . Det er imidlertid usannsynlig at den vil være utstyrt med bilskilt.
Selv om prisen ikke er annonsert til noen andre enn de svært få – og svært heldige – kjøperne, rapporteres det at prisen bare i USA når 1,7 millioner dollar.
Med dagens valutakurs tilsvarer dette litt over 11 millioner kroner.
På den annen side kan bilen som skal til Langland akselerere fra 0 til 100 km/t på bare 1,9 sekunder og helt opp til en toppfart på over 400 km/t.
Alle med plass – og ikke minst seler – til fire personer.
I løpet av de neste 3 årene skal det bygges 300 biler. Om det kommer mer enn én Gemera til Danmark er vanskelig å si. Men det er ikke umulig.