Renault må spare 40 prosent på utviklingen av elbiler fordi aksjen har falt med 20 prosent. Den nye administrerende direktøren François Provost innfører nå tøffe sparekrav.
Renault vil spare 40 prosent på utvikling av elbiler etter at merkets aksje har stupt 20 prosent i år.
Den nye administrerende direktøren, François Provost, har overtatt roret etter Luca de Meo og reagerer nå raskt på mangelen på momentum i konsernet.
Provost er ingen nykommer i den franske giganten. Han kommer fra en rolle som innkjøpssjef og er kjent for sin stille, men svært bestemte lederstil.
Provost har allerede trukket i nødbremsen flere steder i organisasjonen.
Elbilenheten Ampere er lagt ned, investeringer i hurtiglading er satt på vent, og til og med visse mobilitetstjenester og satsingen på Formel 1-motorleverandører er skrotet for å redde bunnlinjen.
Ifølge Bloomberg har Provost internt pekt på kinesiske produsenter som det store forbildet.
Han ønsker å bringe fart og effektivitet til et nivå som europeiske merker sjelden når.
Der Renault i dag bruker rundt 11 milliarder danske kroner på programvare, kan kinesiske konkurrenter ofte gjøre det for en femtedel.
Målet er nå å redusere utviklingstiden for nye modeller til bare to år. Det er en del av den nye planen «futuREady», som skal sikre merkets overlevelse frem til 2030.
Renault planlegger fortsatt å lansere 36 nye modeller, inkludert 16 rene elbiler i Europa, men det vil bli betydelig billigere.
Ved å kutte 40 prosent av kostnadene prøver Renault å matche kinesiske priser uten å forlate hybridbilene sine for kun å ha elbiler.
Et trekk som flere av konkurrentene blant de vestlige bilmerkene også prøver seg på etter å ha blitt støttet av mer eller mindre urealistiske mål for elbiler .
François Provost ønsker nå at Renault skal bruke billigere batterier slik at mange flere sjåfører kan kjøpe elbiler.
Han mener at bransjen ikke lenger kan akseptere status quo hvis de skal overleve global konkurranse.
– Vi har bevist at vi kan vinne, nå må vi bevise at vi kan holde ut, lød beskjeden til analytikerne på et vis her om dagen.
Forbrukernes etterspørsel er betydelig lavere enn forventet, noe også den konkurrerende Stellantis-gruppen har merket.
Faktisk tror den europeiske sjefen for Stellantis, som eier merker som Peugeot, Citroën og Opel, at sjåfører ikke vil kjøpe elbiler i det hele tatt uten statlig støtte .
Renault spår nå lavere marginer i 2026 på grunn av den intense priskrigen i det europeiske markedet.
Konkurrenten Stellantis og de mange kinesiske merkene presser prisene så mye ned at spareplanen har blitt en nødvendighet.