Det er Porsches viktigste modell. Og det var egentlig ikke planen med enda en bensindrevet Cayenne. Men nå skjer det.
En gang for mange år siden var Cayenne den mest populære bilen med gulskilt i Danmark. Eller rettere sagt, i det hele tatt.
Siden den gang har det skjedd mange modeller og mye utvikling. Og den opprinnelige planen var at den neste Cayenne i serien bare skulle ha hatt én eller flere elektriske motorer.
Men sånn blir det uansett ikke.
I en samtale med Autocar bekrefter sjefen for bilmerkets SUV-program, Ralf Keller, at en helt ny bensinbil er på vei.
– Vi planlegger å ha disse forbrenningsmotorene og hybridene i programmet et godt stykke inn i det neste tiåret, sier SUV-sjefen.
Den bensindrevne Cayenne deler imidlertid ikke mye felles skjebne med sin elektriske søstermodell.
I stedet vil Porsche fortsette samarbeidet med Audi på PPC-plattformen (Premium Platform Combustion).
Dette betyr at den neste Cayenne i serien vil være, i hvert fall teknisk sett, identisk med en kommende Audi Q7.
Selv om den store Porschen kanskje også får noe teknologi fra sin legendariske søster, 911.
– Vi har muligheten til å integrere Active Ride (Porsches avanserte chassiskontroll) og kanskje se på elektrifiseringsteknologien fra 911 GTS.
Det finnes mange tekniske løsninger vi kan innlemme i Cayenne-bensinmotoren, forteller Keller til Auto Express.
At Porsche nå kaster penger tilbake i V8-motoren er ingen stor overraskelse. Merkets nå tidligere sjef, Oliver Blume, har lenge innrømmet at strategien med å kun fokusere på elbiler har mislyktes.
Samtidig er tyskerne tvunget til å stenge hele nettverket sitt av ladestasjoner i Kina, et marked der salget allerede kollapser.
Porsche er imidlertid ikke de eneste som sliter i Kina. Som Boosted også har kunnet rapportere, har BYD nettopp sagt opp 100000 ansatte .