Det kinesiske bilmerket Nio trakk seg i utgangspunktet ut av Danmark, bare for å komme tilbake med en importør i 2025. I Norge ser det dystert ut på egenhånd.
Salget av det kinesiske bilmerket Nio er nesten ikke-eksisterende i Danmark.
Både her og i Tyskland var det én bil i hele januar måned. Selv i elbilparadiset Norge ser det dystert ut.
Så langt har merket bare solgt 37 biler til nordmenn i løpet av 2026.
Det får imidlertid ikke merket, som fortsatt står på egne ben i Norge i motsetning til danske forhold, til å gi opp.
Nios administrerende direktør i Norge, An Ho, forteller Bilnytt. Når man ser tilbake, gikk 2025 mye bedre.
Bare 890 nye biler fra Nio ble registrert i Norge det året. Mange av dem kjører rundt som drosjer i Oslo.
Dessuten fortsetter pengene å strømme ut av boksen. Boosted har tidligere rapportert om hvor mye Nio har tapt i Norge . Siden den gang har de røde tallene bare blitt villere.
Siden lanseringen i september 2021 har merket brukt opp 775 millioner norske kroner. Det er mer enn en halv milliard danske kroner.
Likevel er det ingenting som tyder på at Nio er på vei ut av Norge. Bilmerket har totalt 120 personer på lønningslisten i Norge.
Og flere og flere har kommet for å øke salget av lavprismerket Firefly, som kommer fra samme sted. Firefly er også til stede i Danmark.
Merkets eneste modell, som rett og slett heter Firefly, starter på 209000 danske kroner i den billigste «Select»-versjonen. Til sammenligning starter den billigste Nio, ET5 sedan, på 449000 danske kroner.