Stellantis-gruppen, som eier 20 prosent av det kinesiske bilmerket Leapmotor, gir nå kineserne en bilfabrikk i Spania. Målet er å omgå EUs tollsatser.
Egentlig må de betale toll som alle andre kinesiske merker som sender elbiler til Europa. Men nå er Leapmotor helt fritatt fra bryderiet.
Stellantis, som i 2022 kjøpte 20 prosent av kontrollen over det kinesiske bilmerket, gir nå Leapmotor en av fabrikkene sine i Spania.
Leapmotor forventes å starte produksjonen av den helelektriske SUV-en B10 ved Stellantis-fabrikken i Zaragoza rundt oktober.
Etter det vil produksjonen av en mindre kombikupé kalt B05 starte tidlig i 2027.
Men det er ikke alt som er nytt i samarbeidet mellom Stellantis og Leapmotor. Tidligere rapporterte Boosted at den europeisk-amerikanske gruppen vurderer å bygge nye Opel-modeller ved hjelp av den kinesiske teknologien.
Leapmotor får også fart. Eksporten økte med nesten 400 prosent fra 13 726 biler i 2024 til 67 052 biler året etter.
Bilmerket er faktisk bare ett av to nye kinesiske merker som i det hele tatt kan tjene penger. Det andre merket er Li Auto.
Ifølge Auto News er verken Stellantis eller Leapmotor ferdige med å diskutere hvordan de to gruppene kan nærme seg hverandre.
Kineserne vil ikke si hva som faktisk diskuteres, men det er ingen tvil om at Stellantis trenger en suksesshistorie.
Som Boosted allerede har kunnet rapportere, er det klart at konsernet har tapt svimlende 163 milliarder kroner på elbilinvesteringen sin.