Ford-sjef Jim Farley får den høyeste lønnen noensinne fra bilmerket, selv om 2025 blir en knallbra bedrift med ville tap på elbiler.
Ford-sjef Jim Farley vil motta den høyeste lønnen noensinne fra det amerikanske bilmerket etter et på mange måter ekstremt 2025.
Nye dokumenter som Ford har sendt inn til det amerikanske finanstilsynet (SEC) avslører svimlende utbetalinger.
Farley kan se tilbake på 2025 som året hvor han tjente en totallønn på 191130000 danske kroner.
Dette inkluderer aksjer og andre fordeler som bonuser.
Det er den største utbetalingen til Farley siden han tok over som administrerende direktør i 2020. Og den største utbetalingen til en Ford-leder noensinne.
Sammenlignet med året før er dette en lønnsøkning på omtrent 21 millioner kroner.
Den kraftige økningen kommer til tross for utfordringer med både straffetoll og en ødeleggende brann hos en viktig leverandør.
Ford har brukt totalt over 694 millioner kroner på lønninger til den absolutte toppledelsen i løpet av 2025.
Styreleder Bill Ford fikk selv 140 millioner kroner for arbeidet sitt. Andre toppledere som Alicia Boler Davis, direktør for Fords avdeling for nyttekjøretøy, Ford Pro, fikk henholdsvis 131 millioner kroner.
Imidlertid er størstedelen av disse enorme beløpene bundet i aksjer.
Dette betyr at verdien avhenger direkte av hvordan bilmerket presterer i fremtiden.
Likevel har ledelsen totalt sett nådd de fleste av Fords mål for 2025. Det utløser de enorme bonusene.
Alt er imidlertid ikke grønt med dollarsedler hos Ford. Den europeiske avdelingen, som ble solgt i 2025 for en stor milliardsum, blør penger og arbeidsplasser.
I tillegg tapte elbildivisjonen, Model E, 100 milliarder kroner i form av nedskrivninger. Det tredje største tapet i hele bilmerkets historie.