Volkswagens salgsdirektør Martin Sander mener at EU skremmer bort kundene når regjeringen i Brussel truer med å forby forbrenningsmotoren.
Det vil fortsatt ikke være noe forbud mot forbrenningsmotoren.
Teknologien vil uansett ikke bli fullstendig forbudt, slik EU hadde planlagt. Det var allerede klart i desember i fjor .
Og det er lurt å spørre Volkswagens salgsdirektør Martin Sander. I et nytt intervju sier direktøren at et forbud bare ville skremme sjåfører.
Han tror generelt ikke at forbud er veien videre for teknologi som elbilen. Det er i stedet sjåførenes personlige oppfatninger som må endres.
Volkswagen erkjenner også at den forventede endringen i sjåføretterspørselen ikke har skjedd i forventet tempo.
Men det er ikke bare tyskerne som føler det slik. Tvert imot holder bilmerkene nesten tilbake når det gjelder tak på elbiler.
Nylig annonserte Rolls-Royce at de ikke bare vil bygge elbiler i 2030. Etterspørselen blant kundene er rett og slett ikke der.
Men selv mye billigere merker har erkjent at man ikke kan klare seg uten bensin- og dieselbiler.
Noen bilprodusenter har imidlertid stått fast hele veien. BMW har for eksempel nektet å snakke om noen utløpsdato for forbrenningsmotoren.
Tvert imot sier tyskerne nå at både rekkeseksermotoren deres, den større V8-eren og den enda villere 6,75 V12-eren med doble turboer skal oppdateres slik at alle motorene oppfyller de nye utslippskravene fra EU kalt Euro 7.