Volkswagen-sjef Oliver Blume innrømmer at merket ikke lenger gjør det bra nok. Gruppen kutter nå 50000 jobber bare i Tyskland .
Volkswagen-direktør Oliver Blume innrømmer nå at merket ikke lenger er godt nok til å takle den globale konkurransen.
Den oppsiktsvekkende erkjennelsen kom i forbindelse med fremleggelsen av historisk dårlige årsregnskaper.
Nemlig hva ledelsen kunne presentere for 2025-
VW-konsernet sliter for tiden med fallende fortjeneste og intenst press fra både Kina og nye amerikanske tollsatser.
For å rette opp i situasjonen har ledelsen i Wolfsburg vedtatt en brutal spareplan.
Oliver Blume bekrefter at rundt 50000 stillinger i Tyskland vil bli kuttet innen 2030.
Det er et drastisk skritt for den stolte bilprodusenten, hvis kontrakter ellers gjør det vanskelig å si opp fabrikkansatte.
Men det er spesielt den raske utviklingen innen programvare og elbiler som har gjort at Volkswagen har hengende etter konkurrentene.
Oliver Blume la ikke skår i ordene da han beskrev den nåværende situasjonen for ansatte og aksjonærer.
– Vi er ikke lenger gode nok, uttalte han, ifølge kilder som var til stede.
Samtidig brøler kinesiske konkurrenter fremover i en fart som europeiske merker ikke kan matche.
Det finnes nå over 21 millioner ladestasjoner i Kina, noe som gir lokale elbiler en enorm fordel.
Men selv i Kina har VW-gruppen måttet kutte ned. Som Boosted allerede har rapportert, skroter Porsche sitt eget nettverk av ladestasjoner.
Akkurat som merket reduserer antallet forhandlere betydelig.
Masseoppsigelser og krise i den tyske bilindustrien
Driftsresultatet for 2025 falt til 66,4 milliarder kroner, det laveste nivået på ti år. De mange milliardunderskuddene skyldes blant annet synkende salg hos både Audi og Porsche.
Sparekniven rammer ikke bare de ansatte, men også aksjonærene, som må lete langt etter de vanlige utbyttene.
Ledelsen vil ikke snu noen stein for å redusere kostnadene med tjue prosent på tvers av alle merker. Det er en kamp for å overleve i en verden der de «gamle reglene» ikke lenger gjelder.
Situasjonen blir ikke noe enklere av at USA har innført en straffetoll på 25 prosent på biler fra Europa.
Dette har gjort det nærmest umulig for VW-konsernet å utvide virksomheten sin i Nord-Amerika, noe som ellers var planlagt.