Volvo Cars vil vite hva de ansatte gjør – og ikke gjør. Så nå har bilmerket begynt å overvåke oppmøtet på kontorene sine i Gøteborg via Wi-Fi-signaler.
Volvo Cars har begynt å overvåke ansatte via WiFi for å sikre at de overholder selskapets strenge «Office First»-policy.
Med et nytt verktøy for oppmøteinnsikt registrerer Volvo automatisk når en ansatts datamaskin eller telefon logger seg på det trådløse nettverket.
Flyttingen har skapt en bølge av misnøye blant de ansatte ved bilfabrikken i Gøteborg.
Ledelsen under den tilbakevendte direktøren Håkan Samuelsson krever full oppmøte på kontoret etter en periode med mer fleksibilitet. Blant annet muligheten til å jobbe hjemmefra.
Systemet som Volvo bruker for overvåking lagrer data om nettverksaktivitet i to dager for å få en oversikt over den totale tilstedeværelsen.
Selv om Volvo hevder at overvåkingen ikke skjer på individuelt nivå, er de ansatte dypt bekymret for personvernet sitt.
I interne meldinger som Göteborgs-Posten har fått innsikt i, uttrykker de ansatte stor mistillit til den nye kursen.
En kilde beskriver det som et brudd i tilliten mellom ledelsen og de ansatte.
– Fantastisk tillit ledelsen har til de ansatte, forteller en anonym ansatt sarkastisk til avisen.
Presseansvarlig Kristin Boldemann Wester forsvarer imidlertid det digitale kontrollsystemet overfor svenske medier.
Hun understreker at målet rett og slett er å få en samlet oversikt over om kontorene blir brukt som planlagt.
Volvo, sier ledelsen, ønsker å sørge for at alle er «på dekk» for å øke effektiviteten i en vanskelig tid.
Volvos ledelse mener at ansatte jobber bedre sammen når de er fysisk til stede i samme lokaler. Dette er grunnen til at tekniske midler nå tas i bruk for å håndheve reglene. For mange ansatte føles dette imidlertid som unødvendig kontroll over deres daglige bevegelser.