21. januar, 2025

Bilkonsernet i krise selger en batterifabrikk som ikke finnes

Som så mange andre bilkonsern sliter General Motors mot dårlig økonomi. Nå prøver de å selge en batterifabrikk på milliard dollar.

General Motors selger sin eierandel i en batterifabrikk i Lansing, Michigan, til LG Energy Solution.

Fabrikken, som er under bygging, forventes å åpne i løpet av de neste månedene. Byggingen startet i 2022, og anlegget ble eid av GM og LG gjennom deres joint venture, Ultium Cells.

GM har investert ca. DKK 7,5 milliarder i fabrikken og forventer å få dekket investeringen fullt ut.

Fabrikken sysselsetter i dag 100 ansatte. Men dette tallet forventes å stige til 1700. Det er ventet at fabrikken under LGs eierskap vil levere batterier til en annen bilprodusent. Imidlertid er ingen ytterligere detaljer foreløpig offentliggjort.

– Lønnsomheten vår for elbiler forbedres raskt, delvis takket være vår strategiske beslutning om å bygge battericeller i USA med LG Energy Solution.

LES OGSÅ: Elbiler gikk amok i natt – politiet kan ikke gjøre noe

– Det vil ta år for noen av våre konkurrenter å nå dette nivået. Vi tror vi har de riktige cellene og produksjonsevnene for å vokse med elbilmarkedet på en kapitaleffektiv måte.

– Når avtalen er fullført, vil den også hjelpe LG Energy Solution med å møte etterspørselen ved å utnytte kapasitet som nesten er klar til å komme på nett, og dette vil gjøre GM enda mer effektiv, sier Paul Jacobson, finansdirektør i GM, i en pressemelding løslate .

Ultium Cells driver også andre batterianlegg i USA. Disse fabrikkene leverer batterier til kjøretøy som Chevrolet Silverado EV, GMC Sierra EV, Cadillac Lyriq, Chevrolet Blazer EV, Chevrolet Equinox EV samt GMC Hummer EV Pickup og SUV.

Til tross for salget av batterifabrikken har General Motors og LG Energy Solution fortsatt et tett samarbeid.

Samme dag som salget ble annonsert kunngjorde de to selskapene at de utvider sitt 14-årige batteriutviklingssamarbeid til å omfatte utvikling av battericeller.

Disse nye cellene skal brukes i fremtidige elbiler fra GM og forventes å redusere vekt og kostnader samt forenkle produksjonsprosessene ved bilkonsernets fabrikker.

"Sammen med LG Energy Solution har vi bygget Ultium Cells til en av de største produsentene av battericeller i Nord-Amerika, skapt tusenvis av avanserte teknologijobber i USA og drevet vår portefølje av elektriske kjøretøy," sa Kurt Kelty, visepresident. av battericeller og pakker i GM.

– Vi fokuserer på å optimalisere batteriteknologien vår ved å utvikle riktig batterikjemi og formfaktorer for å forbedre ytelsen til elbiler, øke sikkerheten og redusere kostnadene. Ved å utvide partnerskapet vårt med LG Energy Solution tar vi et viktig skritt mot disse målene."

Latest

Don't miss

Sverige forbyr reklame for bensin- og dieselbiler

I Vest-Sverige har et politisk flertall vedtatt at det...

Snakker ut om Richard Hammond – "Han er en idiot"

Richard Hammonds datter, Isabelle «Izzy» Hammond, har fulgt i...

Ford lukker tysk fabrik i år – 4.000 mister jobbet

Ford er snart en saga blott. I hvert fall...

Honda senker prisen betydelig på flere danske biler

Honda setter nå ned prisen betydelig på flere biler...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling med flere modeller med dieselmotorer. Konsernet står til en kostnad på 11,6 milliarder. Hei, Bjørn...

Salget av elbiler i Europa falt betydelig i 2024

Det er den tunge enden som vender ned. I hvert fall når det gjelder salg av elbiler i Europa. Det viser nye tall fra...

Bilen fra «Herbie» er den dyreste VW Bobbel noensinne

Bilen fra Herbie Goes Bananas har hengt over taket på Planet Hollywood casino i Las Vegas i mange år. Nå er den tatt ned...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke så forskjellige fra de i Danmark. De viser et nytt oppgjør fra Bilprovingen. I januar...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å være naboen. Det kostet 519.000 kroner i parkeringsbås. Altså inntil det hele ble oppdaget og...

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn av travelhet. Det skal ansettes 500 personer samtidig og minst 100 vikarer per måned. Toyota...