Kinesiske MG vil, ifølge sjefens uttalelse, allerede i 2025 sende ut superbatterier til elbiler – de såkalte solid state-batteriene.
Toyota har ropt etter det i evigheter. Nå ser det ut til at det billige kinesiske merket, MG, går foran japanerne når det gjelder de såkalte solid state-batteriene for elbiler.
Det er i hvert fall hva lederen av MGs kinesiske morselskap Shanghai Automotive Industry Company (SAIC), Yu Jingmin, ble fortalt på en bilmesse i Chengdu, Kina.
Det skriver Autocar .
Yu Jingmin vil ikke røpe hvilken MG som får det første solid state-batteriet fra SAIC-gruppen. Men han kom til å love at bilen allerede er i Europa i slutten av 2025.
LES OGSÅ: Skjer 1. januar 2025 – nå må alle biler gjennom denne kontrollen
Årsaken til den mye – og langvarige – hypen om solid state-batterier er teknologiens påståtte mye større effektivitet og billigere produksjon. Det vil si sammenlignet med litium-ion-teknologien, som for tiden er den desidert mest utbredte i elbiler.
Utenfor MG hevder SAIC å jobbe med en erkerival til Tesla Model 3 kalt IM L6. Den bilen får også solid state-batterier, sier kineserne. Og ikke bare det.
Bilen skal kunne lades på 12 minutter og ha en rekkevidde på 400 kilometer. Batteriene som den så langt hemmelige MG får er av samme type.
Spørsmålet er da hvor billig den nye MG-en faktisk blir i Europa. EU har – selv om satsene stort sett har blitt justert flere ganger – truffet bilmerket med de aller høyeste straffetollene.
Noe som nylig er innført fordi EU mener at kommunistregimet i Kina ulovlig deler ut statssubsidier til bilindustrien. Les mer om det her . Av samme grunn virker Nissans bud på solid state-batterier, som japanerne tror blir en ting i 2028, umiddelbart mer realistisk.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!