Amazon-gründer Jeff Bezos har lykkes med å finne 5 milliarder kroner i investeringer for det nye lavprismerket Slate Auto. Likevel er ikke overlevelse garantert.
Jeff Bezos' engasjement er ingen garanti for at det nye lavprisbilmerket Slate Auto vil overleve. Ikke i det hele tatt.
For selv om det har lykkes med å finne 5 milliarder kroner i investeringer, er det ingen garanti for at billigmerket, som skal levere biler uten elektriske vinduer og på stålfelger, vil klare å overleve.
Dette er hva Newsweek skriver.
Skrekkeksemplet er Lordstown Motors. Bilmerket, som nå har gått konkurs, hadde enda flere milliarder klare i investeringer, og det ble verdsatt til svimlende 34 milliarder kroner.
Likevel gikk det galt. Og det samme skjedde med Bollinger Motors. Her brant de gjennom 10 milliarder kroner, fordi hele greia gikk konkurs.
Hos svenske Volta Trucks klarte de «bare» å bruke 3 milliarder kroner på ingenting. Hele greia gikk imidlertid konkurs to ganger.
Regnestykket blir enda mer uhyggelig når man ser på hvor mye kapital danske Henrik Fisker måtte tape, fordi hans andre forsøk på å skape et bilmerke også gikk konkurs.
Konkursen har etterlatt tusenvis av eiere i dyp usikkerhet. For selv om et leasingselskap har kjøpt Fisker Inc.s nordamerikanske varelager, er det ingen garanti for at de vil hjelpe noen andre enn seg selv med programvareoppdateringer til bilene.
Andre bilmerker overlever bare fordi de kan låne penger. For eksempel har Polestars gjeldsberg vokst til over 48 milliarder kroner.
Og hos Lucid Motors, som kun bygger elbiler, må de låne. Tilbake i september 2024 fikk merkevaren 10 milliarder å leve av. Pengene kom ironisk nok fra et oljefond. Les mer om det her .