I Kina bygges trolig Saab-motorer fortsatt på lisens. Men hjemme i Sverige er landets største Saab-ombygger lagt ned.
Som bilmerke er Saab både død og borte. Men mange av merkets biler er fortsatt på veien. Dessverre har det blitt vanskeligere å vedlikeholde bilene.
Faktisk gir Kenneth Lindblom, som driver et vrakskip i Värnamo, hvor 80.000 Saab-deler er på lager, opp å drive virksomheten.
Han forteller det til Carup.
Det er derfor alt må bort. For det er vanskelig å finne folk til opphuggingsbransjen. Videre er det ifølge Värnamo-skraperen dyrt å lære opp nye folk, samtidig som lokalene også koster penger.
Ifølge Kenneth Lindblom er det bare én ting som gjenstår – nemlig å oppmuntre Saab-eiere og -entusiaster til å tømme lagrene for deler. Det er like mange Saab-modeller på veien som det var for fem år siden.
LES OGSÅ: Porsche-eier krevde 10 millioner – nå skylder han 95.000 kr.
Noe som ifølge den snart tidligere bilopphuggeren tyder på at bilistene heller vil holde liv i de historiske bilene. Siste mulighet til å kjøpe Saab-deler er 26. oktober. Alt som ikke selges røykes direkte i en beholder. Og så er det kapittelet avsluttet.
Tilbake på Saabs gamle fabrikk i Trollhättan var det inntil helt nylig håp om at en av de aller siste bilene som de tidligere ansatte skapte på bare 9 måneder kunne bygges der.
Men nå har NEVS, som kjøpte restene av Saab og som siden selv har gått konkurs, revet opp kontrakten med den mystiske kjøperen. Blå. fordi den libanesiske forretningsmannen bak avtalen lobbet fra et loft om å bygge biler i Sverige. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!