Bilmerke nær konkurs – skylder 1,8 milliarder kroner

Kinesiske Neta Auto ligner et konkursbo, som sliter med en gjeld på 1,8 milliarder kroner og mislykket refinansiering. Toyota benekter rene rykter om et oppkjøp.

Det kinesiske bilmerket Neta Auto ser mest ut som en konkurs.

Morselskapet Hozon New Energy Automobile Co., Ltd har også begjært seg konkurs i det kinesiske rettssystemet.

Dette kommer etter måneder med økonomiske utfordringer for Neta Auto. Selskapet sliter med en gjeld på rundt 2 milliarder yuan. Dette tilsvarer omtrent 1,8 milliarder danske kroner. Toyota har også avvist rykter om et oppkjøp.

Dette rapporteres av Car News China .

Rettsdokumenter fra 13. mai 2025 viser at konkurssaken allerede er anlagt. Søknaden ble sendt inn av Shanghai Yuxing Advertising Co., Ltd.

I henhold til kinesisk konkurslovgivning starter prosessen vanligvis med en søknad om rekonstruksjon. Det kan også være en formell konkursbegjæring.

Når en kreditor begjærer konkurs, må retten varsle debitorselskapet innen fem dager.

Debitor har deretter syv dager til å protestere mot forespørselen. Dersom en rekonstruksjon gjennomføres, må skyldneren eller den oppnevnte bobestyreren fremlegge et utkast til rekonstruksjonsplan.

Dette må gjøres overfor retten og kreditorene innen seks måneder etter rettens beslutning om å igangsette rekonstruksjonen.

Neta Auto har aktivt søkt etter ny finansiering. Dette skulle løse selskapets driftsproblemer. 24. januar 2025 holdt selskapet et aksjonærmøte for å diskutere finansieringsrunden kalt serie E.

Økonomiske utfordringer for Neta Auto

Planen var å samle inn omtrent 4–4,5 milliarder yuan. Dette tilsvarer 3,9–4,4 milliarder danske kroner. En hovedinvestor ville bidra med rundt 3 milliarder yuan, tilsvarende omtrent 2,9 milliarder danske kroner.

Ifølge selskapets plan skulle de 3 milliarder yuanen fra hovedinvestoren ha blitt mottatt i april. Det var etter at gjeldsproblemene var løst. Pengene var til å gjenopprette produksjonen fullt ut og finansiere fremtidig utvikling.

Kilder interne i Neta Auto bekrefter imidlertid at midlene fortsatt ikke var å se i midten av mai. Dette har forverret den økonomiske situasjonen for elbilprodusenten.

Allerede i mars 2025 besøkte flere leverandører Neta Autos hovedkvarter i Shanghai. De søkte etter betalingsløsninger.

Dette fikk selskapet til å organisere en leverandørkonferanse med fokus på gjeldsrestrukturering.

25. mars annonserte Neta at de hadde inngått avtaler om gjeldskonvertering med en rekke investorer og leverandører. Avtalene ble inngått med 134 kjerneleverandører. De utgjorde over 2 milliarder yuan eller omtrent 1,9 milliarder danske kroner.

Toyota benekter rykter om oppkjøp

Planen fikk positive tilbakemeldinger fra ledende leverandører. Blant dem var CATL og Gotion High-Tech. Dette har imidlertid ikke vært nok til å avverge den nåværende situasjonen.

Rykter om et mulig oppkjøp fra Toyota har også sirkulert. Toyota China har imidlertid eksplisitt avvist spekulasjoner om et potensielt oppkjøp av Neta Auto.

Xu Yiming er leder for merkevarekommunikasjon hos Toyota Motor (China) Investment Co., Ltd. Han svarte tydelig da han ble spurt om Neta.

– Vi har aldri hørt om denne saken og ber om hjelp til å avkrefte det ryktet.

Andre medier som har kontaktet Neta Auto skriver også at ryktene om et oppkjøp er svært langt fra virkeligheten. Fremtiden til den kinesiske elbilprodusenten er derfor fortsatt usikker.

Men dette er ikke første gang Neta Auto har skapt overskrifter. Faktisk gikk merkets batteriproblemer verden rundt da en kvinne, etter bare ett år i en av bilene, rapporterte at rekkevidden var redusert med 90 prosent. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel...

BMW er ikke i tvil: Hydrogen er det rette valget

Mens andre nøler, satser BMW på hydrogenteknologi. En ny...

BYD har tapt 152 milliarder kroner på elbiler

Kinesiske BYD, som selv startet den ville priskrigen på...

Miljøaktivister krever at støyende biler bør forbys

Med en ny rapport som bakteppe krever nå en...

Danske diskvalifisert fra Le Mans – Ferrari var ulovlig

Danske Nicklas Nielsen er blitt diskvalifisert fra Le Mans...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Jaguar-bilsalget kollapser med 97 prosent etter «våknet»-video

Jaguars salgstall i EU og Storbritannia har kollapset. Bare 49 biler ble solgt i april, en nedgang på 97,5 prosent, mens biler med forbrenningsmotorer...

Lasteskip med 800 elbiler om bord brenner ikke lenger

Det er ingen tegn til at brannen lenger brenner om bord på lasteskipet Morning Midas, som tidligere denne måneden var på vei fra Kina...

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....