Chrysler kunne feire sitt 100-รฅrsjubileum 6. juni 2025. Og selv om Stellantis insisterer pรฅ at det er minst 100 รฅr til, ser det ikke ut til รฅ vรฆre det.
Historien om Chrysler er historien om et nรฅ 100 รฅr gammelt bilmerke i dyp krise.
Likevel klarte Stellantis-gruppen, som merket opererer under, รฅ finne tid til รฅ markere jubileet.
Det skjedde imidlertid ikke med stort mer pomp og prakt enn รฉn enkelt pressemelding fra det amerikanske hovedkvarteret.
Her insisterer Stellantis, som nettopp har fรฅtt ny administrerende direktรธr og vil at den tidligere skal overlevere 175000000 kroner, pรฅ at det er minst 100 รฅr til.
Men sett utenfra ser det absolutt ikke slik ut. Chryslers modellutvalg er det minste i hele Stellantis-gruppen. Faktisk selger merket bare to modeller. Nemlig den eldgamle Pacifica og Voyager, som begge er MPV-er.
Mercedes-fusjonen var starten pรฅ den nรฅvรฆrende katastrofen
Det skulle egentlig komme en tredje. Men tilbake i januar 2025 gjorde Chrysler det klart for alle leverandรธrene sine at de skrotet konseptbilen Chrysler Airflow. En elektrisk SUV.
Hva Chrysler รธnsker รฅ gjรธre med de neste 100 รฅrene er ikke helt sikkert herfra. Men merkets skjebne kan godt henge i en tynn trรฅd.
Selv om Stellantis har sagt at ยซingen av konsernets 14 bilmerker er til salgsยป, hintet Carlos Tavares mer enn gjerne om det, for i desember 2024 ble han sparket som administrerende direktรธr.
Og i april kom det frem at konsernet for tiden betaler et eksternt konsulentfirma for รฅ gjennomgรฅ hele virksomheten. Mรฅlet er angivelig รฅ se pรฅ ideen om i det minste รฅ kutte ut Alfa Romeo og Maserati. Kanskje Chrysler vil gรฅ samme vei.
Det er imidlertid ikke bare under Stellantis at Chrysler sliter. Fusjonen med Mercedes mellom 1998 og 2007 var ogsรฅ en veldig dรฅrlig idรฉ.
Avstanden mellom USA og Tyskland var for stor, bรฅde nรฅr det gjaldt ledelse og geografi, til at noe skulle lykkes. Og i mai 2007 ble Chrysler solgt til et private equity-fond som spesialiserer seg pรฅ รฅ gjenopplive selskaper som var truet av nedleggelse.
Det fungerte. Men i likhet med seg selv overlevde Chrysler LLC inntil virksomheten ble et datterselskap av italienske Fiat 1. januar 2014.
Selve fusjonen skapte Stellantis-gruppen, da FiatChrysler fusjonerte med Peugeot-Citroรซn da forhandlingene med Renault kollapset i de fรธrste dagene av 2019.