Den europeiske bilindustriens samarbeidsorganisasjon ACEA klager nå åpent på at bilistene ikke kjøper nok elbiler. De vil at EU skal lempe på utslippskravene.
EU må lempe på utslippskravene fra bilfabrikkenes forbrenningsmotorer, mener bilmerkene selv.
Det kjøpes rett og slett ikke nok elbiler, sier bilbransjens samarbeidsorganisasjon ACEA. Og i alle fall ikke nok i det hele tatt til at bilprodusentene skal klare å holde virksomheten i gang under de kommende kravene.
Konkret må bilmerkene redusere til en gjennomsnittlig CO2-grense på 93,6 gram fra dagens og fremtidige modellutvalg. Og klarer ikke bilmerkene det, er det heftige boder.
Og det er mange bilmerker som ikke kan det. BMW og Volkswagen har allerede sagt at de ønsker å få slippe ut mer CO2. Og nå er resten av ACEA enig.
LES OGSÅ: Transportstyrelsen lyver, sier dansk dekkdirektør
– Vi kan ikke nå disse utslippsmålene på grunn av redusert etterspørsel etter elbiler og konkurranse fra tredjeland.
– Bilindustrien i EU vil ikke ha noe annet valg enn å redusere produksjonen, noe som truer millioner av arbeidsplasser og reduserer vår konkurranseevne, skriver ACEA i et brev til EU-kommisjonen.
Derfor foreslår organisasjonen også at EU utsetter de fremtidige utslippsgrensene med to år. Bilmerkene mener at dette er nok tid til å få fart på salget av elbiler.
Slik det ser ut nå er det kun kinesiske Geely-konsernet (inkludert Volvo og Polestar, red.) og Tesla som oppfyller EUs kommende utslippskrav. Alle andre bilmerker ligger godt over grensen og kan derfor 'gle seg til' boder i milliardklassen.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!