En ny ACEA-rapport peker pรฅ store utfordringer for elbiler i EU. Strรธmnettet, produksjonen og utplasseringen av V2G-teknologi henger etter, heter det i advarselen.
En ny rapport fra bransjeorganisasjonen ACEA avdekker store utfordringer for elbiler i Europa.
Rapporten, som er utarbeidet av Transport & Mobility Leuven, peker pรฅ problemer med strรธmnettet, elbilproduksjon og spredningen av V2G-teknologi, som kan sende strรธm fra elbiler tilbake til nettet.
Europas strรธmnett er direkte ยซforankretยป i rapporten. Den beskrives som utdatert og ikke klar for mange flere elbiler.
Hvis hele bilparken skulle gรฅ over til elektrisk kraft i dag, ville det skapt ยซenorme problemerยป mange steder, ifรธlge Mobility Swedden-direktรธr Mattias Bergman.
Antallet solcelleinstallasjoner er ogsรฅ lavere enn det som bรธr forventes i 2025. Mange land henger etter med smarte strรธmtjenester.
Disse tjenestene kan fordele strรธmbehovet utover dagen. Faste strรธmpriser i flere land gjรธr det mindre attraktivt รฅ planlegge lading til tider med lav etterspรธrsel, for eksempel om natten.
Bilmerkene selv fremhever ofte V2G-teknologi. Dette betyr at bilen kan dele strรธm for รฅ balansere strรธmnettet. Denne teknologien finnes imidlertid bare i tolv prosent av elbilene som selges i Europa.
Utfordringer med strรธmnettet og ladeteknologier
Spredningen av lading for elbiler gรฅr fremover. Det er betydelig flere ladepunkter nรฅ enn for bare noen fรฅ รฅr siden. Det er imidlertid store regionale forskjeller i EU.
Nederland, Frankrike og Tyskland driver gjennomsnittet opp. Men i 18 av EUs 27 medlemsland er det fortsatt fรฆrre offentlige ladestasjoner enn bensinstasjoner.
Produksjonen av elbiler i Europa fรฅr ogsรฅ det rรธde kortet. Europeiske energipriser er betydelig hรธyere enn i konkurrerende regioner.
De er 151 prosent hรธyere enn i USA og 114 prosent hรธyere enn i Kina.
Dette gjรธr det vanskeligere for europeiske bilprodusenter รฅ konkurrere globalt. Europa er ogsรฅ sterkt avhengig av importerte batterier. Kinesiske batterier er vanligvis 20โ30 prosent billigere enn europeiske.
Produksjon, salg og รธkonomiske insentiver
Nรฅr det gjelder salg av nye biler, er det bare noen fรฅ land som skiller seg ut. De har en hรธy andel elbiler. Mange andre land ligger imidlertid langt etter i utviklingen.
I disse landene utgjรธr elbiler fortsatt mindre enn รฉn av ti nye biler som selges. Utvalget av brukte elbiler vokser imidlertid raskt. Nye elbiler begynner ogsรฅ รฅ bli lansert med priser under 30 000 euro, noe som tilsvarer omtrent 225 000 danske kroner.
Europeiske land har derfor svรฆrt ulike utgangspunkt i overgangen til elbiler. Hvis den overgangen noen gang skjer.
For รฅ stรธtte elbilen har EU pรฅlagt alle medlemsland รฅ innfรธre ensartede stรธtteordninger. Men ikke alle medlemslandene er like begeistret for ideen,
For eksempel har land som Sverige og Tyskland fullstendig faset ut stรธtten til elbiler. Det samme skjer for tiden i Nederland.
Pรฅ den andre siden av Atlanterhavet vil republikanerne gjerne avslutte all stรธtte til elbiler pรฅ fรธderalt nivรฅ. Les mer om det her .