Det får ingen konsekvenser for bilmerkene, som vil fortsette å selge teknologi basert på 2G-teknologi, selv om nettet slås av om noen år.
Fra 1. januar vil EU slå ned på bilmerker som ikke selger nok elbiler. Men EU bryr seg slett ikke om at bilmerker selger biler med annen gammel teknologi.
Det får for eksempel ingen konsekvenser for bilmerker som fortsetter å selge nye biler basert på såkalt 2G-teknologi. Selv ikke om 2G-nettet i flere europeiske land slår seg av om kort tid.
Det skriver We Bilägare .
I Danmark begynner de første teleleverandørene å slå av 2G-nettet rundt 2030. Men i Norge vil leverandører som Telenor og Telia allerede i 2025 slå av 2G-nettet.
Det betyr at lovpålagt utstyr i hundretusenvis av biler vil bli ubrukelig. Siden 2018 har EU krevd at nye biler skal utstyres med et såkalt nødanropssystem – også kalt eCall. Noe bilmerkene har ropt etter på 2G-nettverket siden.
LES OGSÅ: Le Mans-legenden er dødssyk av kreft
Norge er ikke med i EU, men følger på det området samme regler som de 27 medlemslandene. I praksis betyr det at de mange hundre tusen bilene må dumpes på utstilling. Fordi nødanropssystemet skal fungere på samme måte som horn, bremser, styreutstyr og lys.
I Sverige har de allerede tatt konsekvensen og utsatt stengingen av 2G-nettet til minst 2027. Men noen bilmerker – inkludert Nissan – har omvendt lagt ned flere funksjoner i apper for biler. Les mer om det her .
Det er imidlertid ikke bare eCall som blir ubrukelig når alle land i EU på et tidspunkt bestemmer seg for å stenge 2G. En rekke GPS-enheter døde også ut med teknologien. GPS-er som faktisk kan kjøpes i dag.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!