Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer de om en dominoeffekt.
Den amerikanske bilindustrien går nå ut med en sterk advarsel mot Donald Trump. Dette skjer på grunn av Trumps toll på 25 prosent på bildeler og importerte biler. Store aktører som General Motors og Ford er blant de mest bekymrede.
Men også mindre bilmerker som Volvo synes det hele høres farlig ut.
Advarselen kommer i form av et felles brev. Den er sendt til sentrale ministre i den amerikanske regjeringen.
Detroit Free Press skriver det.
Brevet er signert av store lobbyorganisasjoner. De representerer både bilprodusenter og viktige underleverandører.
Bilforhandlerorganisasjoner støtter også forespørselen. De deler bekymringen for konsekvensene av tariffene.
Brevet fremhever spesielt sårbarheten til underleverandører. Mange har ikke den nødvendige økonomien til å tåle bråstopp forårsaket av tollen.
Konsekvenser av Trumps tollsatser
"De fleste billeverandører er ikke kapitalisert for en plutselig tariff-indusert forstyrrelse," heter det i brevet.
– Mange er allerede i nød og vil møte produksjonsstans, permitteringer og konkurs.
Bransjen frykter en alvorlig dominoeffekt. Det kan ramme hele den amerikanske bilsektoren hardt.
En slik effekt kan bety høyere bilpriser for forbrukerne. Samtidig risikerer salget hos bilforhandlerne å falle merkbart.
Bilservice og reparasjoner kan også bli dyrere for bileiere. Det blir vanskeligere å forutsi fremtidige kostnader ved bilhold.
Effekten av tariffen kan bli den stikk motsatte av hva Donald Trump opprinnelig ønsket. Målet hans var å styrke amerikansk industri og jobbskaping.
Reaksjoner fra bilprodusenter som Volvo
Donald Trump har foreløpig ikke lovet en formell lettelse av tollsatsene. Han har imidlertid indikert en vilje til å hjelpe individuelle bilselskaper spesifikt.
Flere bilprodusenter har allerede svart på tariffene. Noen har sluttet å importere visse biler eller deler til USA.
Volvo Cars har nevnt betraktninger rundt flytting av produksjon. De ser på muligheten for å flytte produksjonen fra Europa til USA.
Et slikt grep er imidlertid en kompleks prosess. Det kan ta flere år å implementere i praksis.
Volvo Trucks merker allerede de direkte konsekvensene av tariffene. Selskapet måtte nylig si opp 800 ansatte ved fabrikker i USA på grunn av tariffene.
Brevet med advarselen ble sendt til USAs finansminister Scott Bessent. Handelssekretær Howard Lutnick og USAs handelsrepresentant Jamieson Greer mottok også henvendelsen.
Bilmarkedet påvirkes stadig av politiske og økonomiske beslutninger, som for eksempel tariffer i USA. Men vi trenger ikke se hele veien over Atlanterhavet for å finne politiske beslutninger som har påvirket – og fortsatt påvirker – bilindustrien. Les mer om det her .