Bilmerker truer med å stenge fabrikker i Europa

Helt andre regler må innføres dersom bilgiganter som Renault og Stellantis fortsatt skal kunne bygge små, billige biler i Europa. Resultatet kan bli fabrikknedleggelser.

Fremtiden til ikoniske småbiler som Renault Twingo og Fiat 500 er usikker. I hvert fall den europeiske produksjonen av dem.

Store bilprodusenter som Stellantis og Renault er bekymret for at produksjonen vil bli kvelt av EU-forskrifter.

De mener at gjeldende EU-forskrifter og -vedtak overser mindre bilmodeller. Dette skaper en vanskelig situasjon for produksjonen.

Ifølge Stellantis og Renault er det ikke nok fokus på småbiler. Faktisk blir denne typen biler oversett når politikere former rammene for bilindustrien, lyder kritikken.

Regelverket ser ut til å primært være utformet for større og dyrere kjøretøy. Dette gjør det økonomisk vanskelig å fortsette produksjonen av de mindre, mer drivstoffeffektive bilene.

I verste fall kan de bli tvunget til å stenge fabrikker i Europa. Dette vil skje hvis det ikke blir noen endring i tilnærmingen til småbiler. Dette vil få store konsekvenser for sysselsetting og for forbrukernes valg.

Problemet blir understreket av Renaults administrerende direktør, Luca De Meo. Han etterlyser en ny og annerledes tilnærming til reguleringen av småbiler i EU. Han mener dagens regler er urettferdige.

– Vi ber bare om at det lages en annen forskrift for små biler. Det er altfor mange reguleringer rettet mot store og dyre biler.

Små biler er altfor dyre å bygge i Europa

Ifølge administrerende direktør betyr dagens situasjon at mindre biler ikke kan produseres under de samme økonomisk bærekraftige forholdene som større biler.

Dette er en grunnleggende utfordring for bilprodusenter. De sliter med å holde de små modellene i live på markedet.

I denne forbindelse bruker Luca De Meo Japan som et eksempel.

Her har det aktivt blitt iverksatt tiltak for å imøtekomme mindre biler. Dette har skapt et sterkt marked for de såkalte « Kei-bilene ».

De japanske initiativene inkluderer skattefordeler og rabatter på parkering for eiere av små biler. Dette har gjort småbiler til et attraktivt valg for mange japanere, spesielt i byområder.

Administrerende direktør foreslår derfor at EU vurderer å iverksette lignende initiativer. Slike initiativer kan være avgjørende for at Stellantis og Renault skal kunne fortsette å bygge de mange populære småbilene i Europa.

Den generelle trenden i bilmarkedet gjør ikke situasjonen noe enklere. Populariteten til SUV-er og større biler har økt dramatisk de siste årene.

Og dette har skapt motreaksjoner flere steder. Spesielt i større byer, hvor det har vært politisk press for å forby dem. Les mer om det her .

Stigende bilpriser rammer bare ett sted – sjåfører

Samtidig, ifølge Luca De Meo, har flere initiativer fra EU gjort biler tyngre. Biler har også blitt mer komplekse å produsere. Dette har uunngåelig ført til høyere priser for forbrukerne.

Teknologisk utvikling og strengere sikkerhets- og utslippskrav bidrar også til de økte kostnadene. Dette påvirker spesielt mindre biler, hvor profittmarginene allerede er små.

Konsekvensen er at mange europeere generelt har vanskelig for å ha råd til en ny bil. De mindre og billigere modellene, som tradisjonelt har vært den første bilen for mange, har i seg selv også blitt betydelig dyrere.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Vil spare 12 milliarder – Volvo lager elbiler av brukt stål

Midt i en spareplan som skal innbringe 12 milliarder...

2 millioner sjåfører vil bli unntatt – Norge dropper spesialbensin

Et politisk flertall på Stortinget sørger nå for at...

BMW er ikke i tvil: Hydrogen er det rette valget

Mens andre nøler, satser BMW på hydrogenteknologi. En ny...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3...

Audi angrer – nye RS6 får V8 med 730 hestekrefter

I januar så det ut til at Audi RS6...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...