Flere partier ønsker å senke avgiftene på bensin og diesel i Danmark. Men økonomer advarer nå om at dette kan skade landets samlede økonomi og klimaet.
Debatten om billigere bensin og diesel tar nå en ny vending. Flere partier ønsker å lette på avgiftene ved pumpen, men økonomer advarer mot å gå den veien.
Dette kommer etter at både Venstre , Dansk Folkeparti og Borgerpartiet har tatt til orde for lavere avgifter på drivstoff. Venstre vil blant annet senke avgiftene for resten av 2026 og har sagt at en 40-liters tank med bensin kan bli mer enn 100 danske kroner billigere.
Partiet ønsker å redusere EUs minstesatser og anslår at forslaget vil koste rundt 3,5 milliarder danske kroner i år.
Som Boosted tidligere har beskrevet, kom Venstres kunngjøring i kjølvannet av stigende bensin- og dieselpriser og en bredere blå offensiv for å gjøre det billigere å fylle drivstoff.
Samtidig har Martin Lidegaard fra Radikale Venstre allerede kalt den linjen fullstendig feil .
Økonomer advarer mot lavere avgifter på bensin og diesel
Nå møter forslagene også motstand fra økonomer. I artikkelen, som DR har publisert, er vurderingen at lavere avgifter kan være bra for sjåførenes privatøkonomi her og nå, men kanskje ikke så bra for økonomien på lang sikt.
Ifølge professor Bo Sandemann Rasmussen fra Aarhus Universitet gir det ikke mening å endre energiavgiftene hver gang oljeprisen svinger. Poenget er at avgiftene også bør gjenspeile skadene bensin og diesel har på klimaet og luftforurensningen, hevder han.
Han påpeker også at staten vil miste inntekter dersom skattene reduseres. I så fall må pengene finnes andre steder.
Bo Sandemann Rasmussen er professor i økonomi ved Aarhus Universitet – og derfor ikke ekspert på klima.
Michael Svarer ser bare én tilnærming, men kaller den ikke optimal
En annen økonom, Michael Svarer, påpeker ifølge DR at lavere avgifter i praksis er det mest direkte virkemiddelet hvis politikerne vil gjøre drivstoff billigere raskt.
Men han kaller heller ikke løsningen optimal. Fordi lavere avgifter kan få flere til å kjøre mer i bensin- og dieselbiler, er teorien hans. Og det kan både øke CO2-utslippene og redusere statens inntekter, sier han til DR.
Michael Svarer er professor i økonomi ved Aarhus Universitet og leder også regjeringens ekspertgruppe for fremtidige bilavgifter. Han var også leder av gruppen som ble opprettet av den sosialdemokratiske regjeringen for fem år siden med det klare målet å foreslå en CO2-avgift på landbruket.
Bensindebatten blir enda mer giftig
Dette gjør bensindebatten enda mer opphetet. På den ene siden står partier som ønsker å hjelpe sjåfører i ny og ne. På den andre siden står både økonomer og motstandere av klimapolitikken som mener at det kan bli dyrt for Danmark på lang sikt.
Venstre har allerede varslet at partiet ikke ønsker en permanent reduksjon, men kun en midlertidig løsning i lys av den nåværende uroen i Midtøsten og de høyere prisene.
Det endrer imidlertid ikke det faktum at saken nå ser ut til å bli en av de store kampene i dansk politikk frem mot stortingsvalget neste uke.