Klimadepartementet bekrefter at Danmark slipper ut 124600 tonn råolje etter anmodning fra Det internasjonale energibyrået IEA.
Danmark frigjør 124600 tonn råolje fra strategiske reservelagre for å stabilisere det globale markedet.
Dette ble uttalt av klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard på en pressekonferanse ifølge Ekstra Bladet .
Avgjørelsen kommer som et direkte svar på den kritiske situasjonen i Midtøsten, der Hormuzstredet for tiden er stengt.
Det internasjonale energibyrået (IEA) har bedt medlemslandene om en samlet utgivelse av totalt 400 millioner tonn olje.
Danmark bidrar nå med en femtedel av det nasjonale beredskapslageret. Målet er å dempe de kraftige prisøkningene som har rammet drivstoffmarkedet de siste ukene.
Prisen på et fat olje ligger nå på rundt 700 kroner. For noen uker siden var prisen bare 485 kroner, men i begynnelsen av uken toppet den seg på over 830 kroner.
Lars Aagaard understreker imidlertid at forsyningssituasjonen i Danmark og Europa fortsatt er stabil.
De danske oljereservene er designet for å vare i 80 dager. Selv om en stor mengde nå frigjøres, er det ifølge ministeren ingen grunn til panikk på bensinstasjonene.
– Vi har fortsatt betydelige oljereserver på lager i Danmark, sier Lars Aagaard.
Energiprisene reagerer raskt på geopolitisk uro. Denne kollektive innsatsen fra IEA er ment å dempe den eksplosive prisutviklingen. Siden oljemarkedet er globalt, vil imidlertid ikke presset bringe prisene ned vesentlig umiddelbart.
I Tyskland er ADAC, som tilsvarer FDM i Danmark, også rasende over det de mener er svindel med drivstoffpriser .
Og at energiselskapene bruker krigen i Iran som en unnskyldning.
Hjemme påpeker Lars Aagaard at Danmark er klare til å handle igjen dersom situasjonen i Hormuzstredet endrer seg.
Det nåværende bidraget er en del av en frivillig avtale mellom vestlige land. Den skal sikre at industrien og transportsektoren ikke stopper helt opp.
Bilister merker allerede de økte prisene på både bensin og diesel hver dag.
Utgivelsen av de 124600 tonnene er et forsøk på å berolige investorer. Det er fortsatt uklart hvor lenge Hormuzstredet vil forbli stengt for skipsfart.