Appetitten på nye biler er ikke hva den pleide å være. I hvert fall ikke blant danskene, som så over 10 prosent færre biler på gatene i februar.
I februar falt antallet nyregistreringer med over 10 prosent i Danmark.
Dette viser den siste undersøkelsen av danskenes kjøretøypark ifølge Danmarks Statistik. Årsaken kan være flere ting.
Enten holdt danskene virkelig tilbake og holdt seg unna bilforhandlere i februar, eller så hadde bilforhandlerne «bare» færre biler å sende ut på gatene forrige måned.
Det som er sikkert er at 10,4 prosent færre nye biler ble registrert på danske veier i løpet av februar 2026. Helt konkret ble det registrert 15200 nye personbiler i perioden.
Elbiler er de som har vokst mest. På ett år har antallet elbiler vokst med 53 prosent. Men også det har sin forklaring.
For hvis du spør verdens fjerde største bilselskap, ville det ikke vært noe marked for elbiler i det hele tatt hvis det ikke var for den enkelte statskasse med penger til dem.
Og Danmark taper mye penger på elbiler. Bare i løpet av de første 7 månedene av 2025 hadde statskassen tapt 3 milliarder kroner på å støtte elbiler.
Videre viser en beregning fra tenketanken Cepos at den danske staten trenger hele 25 milliarder kroner for å holde elbiler i live.
Og mer penger kommer ut av det offentlige. I fjor ble et politisk flertall på Christiansborg enige om å forlenge avgiftsfritaket for elbiler med ytterligere ett år.
Planen er at elbiler skal bli belagt med den samme avgiften på 150 prosent som både diesel- og bensinbiler betaler.