Nye tall fra den danske klagenemnda for biler viser at antallet klager er det nest høyeste noensinne i nemndas historie. Elbiler er spesielt populære.
Antall klager til Bilklagenemnda har eksplodert.
Dette viser styrets årsrapport, som nettopp er publisert. Og det er spesielt sjåfører med elbiler som har noe å klage på.
I innledningen gjør leder av eksekutivkomiteen Erik S. Rasmussen det klart at det tok betydelig lengre tid å behandle en klage i 2025. I hvert fall sammenlignet med 2024.
Det var nesten like mange nye klager å håndtere. I 2025 klaget bilister på alt fra bilverksteder til bilforhandlere hele 808 ganger.
De fleste klagene kom imidlertid i 2024, da kommunen mottok 838 nye klagesaker.
Dette resulterte i en gjennomsnittlig behandlingstid på 5,8 måneder fra saken ble startet til den ble avsluttet. 1,6 måneder lenger enn i 2024.
At elbiler har blitt vanligere på veiene gjenspeiles også i antall klager. Litt over 30 prosent av alle klager som klagenemnda mottar gjelder elbiler.
Boosted har tidligere rapportert at Tesla lenge har vært den eneste bilimportøren i klagenemndas spesielle «utvidelseskabinett».
Her blir bilmerker og forhandlere som ikke følger styrets avgjørelser hengt ut til tørk offentlig for alle å se.
Nylig har imidlertid også den danske Nissan-importøren havnet på den kjedelige listen.
Tilbake i årsrapporten står det at sjåfører ofte klager over tvister med bilforhandlere rundt om i landet.
Mer spesifikt er det oftest uenigheter mellom sjåfører og forhandlere om feil og mangler. Hele 74 prosent av klagene har handlet om selve kjøpet av bilene, mens de siste 26 prosentene har klaget om reparasjoner.
Når sjåfører klager på noe på et verksted, er det vanligvis prisen eller kvaliteten på arbeidet som er utført de er sinte på.
En annen ting er at FDM ikke lenger sitter i klagenemnda som organisasjonen selv var med på å opprette i 2007. FDM forlot stillingen i februar 2026.
– Vi har besluttet å trekke oss fra Klagenemnda for kjøretøy. Det har vært en vanskelig avgjørelse, men vi mener det er nødvendig for å sikre en moderne klagenemnd, sa Stina Glavind, administrerende direktør i FDM, da kunngjøringen ble gjort i 2025.
FDM begrunner avgjørelsen med at klagenemnda ikke er fornyet, og at nemnda i organisasjonens øyne derfor ikke kan hjelpe sjåfører med utfordringene som biler står overfor i dag.