En ny bilavgift i form av trafikkavgifter kan ramme danske sjåfører hardt. FDM frykter at politikere bevisst skjuler rapporter om den til etter valget.
Politikerne skjuler avgiften på nye biler til etter valget.
Det er i hvert fall det FDM mener .
Dette gjelder de såkalte trafikkavgiftene, der sjåførene betaler for hver korte kilometer.
Selv om et stort dansk forsøk med over 2000 sjåfører nettopp er avsluttet, vil den endelige rapporten først bli offentliggjort når stemmene er telt opp etter valget på tirsdag.
FDM mener selv at det er «dypt problematisk» at velgerne ikke får tydelig informasjon om fremtiden til biløkonomien sin her og nå.
Trafikkavgifter kan endre hverdagen betraktelig for de mange danskene som er avhengige av bilene sine.
Dette gjelder spesielt for familier i det omkringliggende landskapet som pendler til jobb i de største byene.
Tanken bak avgiften er å redusere trafikkorken ved å avgiftsbelegge trafikken på bestemte tidspunkter.
Tilhengerne mener at det vil gi mer plass på veiene og færre trafikkulykker. Men FDM frykter at det i realiteten bare vil være en ny og beleilig inntektskilde for statskassen.
Spørsmålet er om de nye avgiftene vil erstatte dagens bilavgifter eller bli lagt i tillegg til dem. Det er også stor usikkerhet om avgiften vil gjelde i hele landet.
Medlemsorganisasjonen mener at det vil ha en sosialt og geografisk ujevn innvirkning.
Bilister er allerede presset av høye drivstoffpriser uten politisk hjelp, selv om land som Nederland og Sverige allerede har redusert lignende bensin- og dieselavgifter betydelig .
Dersom det innføres en ny sentral kilometeravgift uten kompensasjon, vil det bli betydelig dyrere å være sjåfør.
FDM krever derfor at politikerne deltar i debatt med innbyggerne før avgjørelsen tas.