FDM varsler nå en merregning på 4400 kroner for danske sjåfører på grunn av høye drivstoffpriser. Forbrukerøkonom Ilyas Dogru frykter høyere priser.
FDM varsler at en tilleggsregning på opptil 4400 kroner er på vei for sjåfører.
Det er spesielt eiere av dieselbiler som føler presset fra de skyhøye prisene på bensinstasjonene.
Forbrukerøkonom i FDM, Ilyas Dogru, sier til BT at det kan ende opp med å bli svært stygt for danske sjåfører.
Denne utviklingen skyldes i stor grad den alvorlige uroen i verdensmarkedet og de pågående konfliktene i Midtøsten.
Usikkerheten i energimarkedene presser opp oljeprisen, noe som har en direkte innvirkning på prisen i Danmark.
Som Boosted allerede har rapportert, tror Qatars energidepartement at oljeprisen er på vei mot 150 dollar per fat .
Sist diesel- og bensinprisene var over 20 kroner per liter, kostet et fat råolje 125 dollar.
En sjåfør med et kjørebehov på 20000 kilometer årlig står nå til å tape tusenvis av ekstra kroner i budsjettet.
Drivkraft Danmark påpeker at det danske markedet er ekstremt sårbart for globale hendelser.
Markedet reagerer raskt når spenningene øker utenfor landets grenser, noe som etterlater danske husholdninger med transportkostnader som tar opp mer og mer av budsjettet deres hver måned.
Mens den danske regjeringen ikke gjør noe, tar andre europeiske regjeringer grep mot de høye prisene.
Land som Sverige, Nederland og Italia har alle senket drivstoffavgiftene sine – eller planlegger å gjøre det – for å hjelpe sjåfører økonomisk.
Bransjeeksperter frykter også at bunnen – eller prisens topp, om du vil – ennå ikke er nådd for danske bileiere.
Hvis den geopolitiske situasjonen forverres ytterligere, kan prisene på både bensin og diesel øke enda mer.
Danske sjåfører må derfor forberede seg på at det vil bli betydelig dyrere å holde hjulene i gang. Uten politisk vilje til å senke avgiftene er det ingen umiddelbar lindring i sikte.
Mange familier må nå kutte ned på andre ting for å ha råd til daglig transport.