I Slovenia bekjempes drivstoffturisme fra Ungarn så hardt at myndighetene nå innfører restriksjoner på drivstoffpåfylling for alle sjåfører.
Slovenia går ikke tom for drivstoff.
Dette sa landets statsminister Robert Golob, ifølge BBC i helgen.
Myndighetene i Ljubljana har imidlertid innført restriksjoner på hvor mye drivstoff sjåfører kan fylle. For privatpersoner er dette 50 liter per dag.
For bønder og bedriftseiere er grensen satt til 200 liter per dag. Myndighetene slår imidlertid ikke ned på sjåfører fordi slovenerne selv fyller for mye drivstoff.
I stedet innføres forholdstallene i et forsøk på å holde drivstoffturisme fra andre land – inkludert nabolandet Østerrike – unna.
Noen bensinstasjoner har allerede tatt i bruk rasjoneringsideen. Og enda flere. Flere steder er grensen redusert til 30 liter per privatsjåfør per dag.
Golobs regjering har også oppfordret bensinstasjoner i Slovenia til å innføre enda strengere rasjonering av bensin og diesel for utenlandske sjåfører.
For eksempel kan østerrikske sjåfører spare ganske mye ved å fylle drivstoff i Slovenia.
Mens østerrikere for tiden betaler gode 13,5 kroner for en liter bensin, holdes prisen i Slovenia nede på maksimalt 1,47 euro per liter. Eller tilsvarende 10,98 kroner.
Danske sjåfører må lete langt etter den samme hjelpen. Siden en rekke amerikansk-israelske angrep på Iran tidligere denne måneden har drivstoffprisen økt med over 2,5 kroner per liter.
Og med stengingen av Hormuzstredet, som kutter 20 prosent av verdens råoljeforbruk fra å nå dit, presses prisen ytterligere.
Den danske klima- og energiministeren Lars Aagaard (M) benekter imidlertid at han har bedt danskene om å la bilene sine stå parkert .