Mens oljeprisene skyter i været på grunn av blokader i Midtøsten, advarer en forsker mot å senke bensinprisene. Folk er rike nok, går argumentet.
Det er ikke bare i Danmark at prisen på bensin og diesel er et hett tema. Det samme gjelder i Nederland.
Sjåfører her pilegrimsreiser til nabolandet Belgia, hvor drivstoffet er billigere. Men det er en dårlig idé å senke prisen.
Dette er ifølge en forsker fra den nederlandske organisasjonen for anvendt vitenskapelig forskning (TNO).
I en kommentar til avisen AD sier forsker Peter Mulder at det er en dårlig idé å senke drivstoffavgiftene og dermed prisene, fordi det uansett primært er rike mennesker som kjører bil.
– De fleste kilometerne i Nederland kjøres av folk med høyere inntekt. Rikere kjører generelt mer og eier også oftere to biler.
«For de fleste sjåfører går bare rundt 2 til 3 prosent av inntekten deres til drivstoffkostnader. Så i den forstand er en reduksjon av avgiften for alle et drastisk tiltak for å hjelpe en liten gruppe husholdninger som står overfor økonomiske vanskeligheter», står det.
Her hjemme har flere partier brukt de stadig økende drivstoffprisene som et våpen i valgkampen. For eksempel vil Dansk Folkeparti lempe på avgiftene, mens Borgerpartiet vil bli kvitt dem umiddelbart.
Dansk Folkeparti mener at en reduksjon i avgiftene vil bringe bensinprisen ned til rundt 10 kroner per liter.
Dette bringer oss også nærmere prisen i Sverige, hvor EUs absolutte minimumsavgifter på drivstoff for tiden blir anvendt på grunn av et valgløfte fra regjeringen.
Hvis prisen skal bli omtrent den samme i Danmark, anslår Dansk Folkeparti at det vil koste statskassen 5 milliarder kroner hvert år.
Tilbake i Nederland mener Peter Mulder at det egentlig bare finnes én måte. Sjåfører bør bytte til elbiler. Fordi, som han sier, «folk i elbiler har ingen problemer, tvert imot, de lader med et smil».
– Hvis du virkelig vil hjelpe folk, må du få dem til å bytte fra bensin til elektrisk, for elbilister har egentlig ingen problemer. De lader med et smil.
– Kilometerkostnaden for en elbil er betydelig lavere enn for en bensinbil.
Det er imidlertid ikke sant at elbilførere ikke har noen problemer. Tvert imot viser gjentatte studier at sjåfører klager over for mange feil selv på helt nye elbiler, og at de mest populære har flest feil.