Krigen i Iran presser opp prisen på AdBlue for dieselbiler. Prisen på urea har økt med 70 prosent siden desember, noe som påvirker danske sjåfører.
Iran presser opp prisen på AdBlue for dieselbiler etter de siste militærangrepene i Midtøsten.
Konflikten har ikke bare sendt dieselprisene i været.
Den viktige tilsetningsvæsken AdBlue, som er et lovkrav i blant annet EU etter september 2015, merker nå konsekvensene av den globale uroen.
Prisen på urea, som er ingrediensen i AdBlue, har økt med hele 70 prosent siden desember i fjor.
Bare siden slutten av februar har prisen steget med 25 prosent.
Dette skyldes hovedsakelig stigende gasspriser, ettersom produksjonen av urea er sterkt avhengig av naturgass. Irans angrep i Midtøsten har blant annet stoppet Qatars naturgassforsyninger.
AdBlue er avgjørende for å redusere utslipp av NOx-partikler.
Hvis væsketanken går tom, vil bilen nekte å starte etter kort tid. Dette skaper nå bekymring blant de mange eierne av dieselbiler i Danmark og resten av Europa.
Selv om prisene stiger betydelig, er de fortsatt lavere enn under det ekstreme prisrushet for noen år siden.
Selskapet Yara, en stor leverandør av væsken, oppfordrer til forsiktighet. Ifølge dem er det ingen nåværende risiko for at hyllene vil være helt tomme for bokser.
Mikael Edsäter fra Yara forklarer til Vi Bilägere at situasjonen er stabil, men usikker.
«For øyeblikket har prisen på produktet AdBlue økt, men det er ingen panikk rundt mangel eller behov for hamstring», sier han. Han forventer ikke massive prisøkninger for private forbrukere akkurat nå.
Energikriser som den nåværende spredte seg til hele bilindustrien.
Når gassprisene stiger, velger mange fabrikker å omorganisere produksjonen eller redusere tempoet. Dette er mekanismen som for tiden presser opp prisen på urea over hele verden.
Forbrukerne kan imidlertid oppleve at en boks med AdBlue vil bli noe dyrere i nær fremtid.
Det er de små økningene som, sammen med den dyre dieselen, gjør det dyrt å være sjåfør i 2026. Myndighetene følger nøye med på forsyningskjedene for å sikre at transportsektoren ikke stopper opp.
Dette er også tilfellet i Danmark, hvor energiminister Lars Aagaard har havnet i en vanskelig knipe etter et intervju med DR .
Han benekter imidlertid å ha bedt danskene om å kjøre mindre.