Mens den nåværende regjeringen opprettholder alle danske avgifter på drivstoff, forbereder Nederland seg på å senke avgiften.
Både bensin og diesel er uhyrlig dyrt for tiden.
Men mens den danske regjeringen sitter med armene i bena og nekter å gjøre noe med avgiftsnivået, nærmer den nederlandske regjeringen seg å dele ut en regning til bilistene.
Ifølge lokale medier forbereder regjeringen i Haag seg på å redusere de såkalte avgiftene på både diesel og bensin.
For øyeblikket koster en liter bensin 16,6 danske kroner i Nederland. Mens en liter diesel koster rett under 17 kroner.
Så omtrent samme prisnivå som i Danmark. Men ikke mye lenger. Det er ikke mer enn en uke siden en nederlandsk forsker advarte mot billigere bensin og diesel .
Sjåførene er så rike at de har nok penger (til prisøkningene, red.), var forklaringen. Men myndighetene kjøper ikke den forklaringen.
«Regjeringen forstår at folk er bekymret for dette. Regjeringen følger derfor situasjonen nøye og vil gjennomgå det brede bildet av kjøpekraften basert på nåværende innsikt i august», står det i et brev fra en rekke ministre til det nederlandske parlamentet.
Her i Danmark er det ingenting som tyder på at sjåfører kan se frem til en lignende reduksjon i avgiftene. Ikke selv om flere mer konservative partier enten ønsker å redusere avgiften eller avskaffe den helt.
Venstre vil bare støtte billigere bensin og diesel resten av 2026 , mens Dansk Folkeparti, som tilfellet er i Sverige, ønsker å få innført EUs minimumsavgifter på drivstoff.
Til slutt ønsker Borgerpartiet å ha avskaffet avgifter på drivstoff fullstendig.