Shell angriper miljøaktivistgruppen Friends of the Earth for å være virkelighetsfjerne. Oljegiganten avviser krav om å stanse ny boring.
Shell angriper miljøaktivister for å være uvitende om virkeligheten etter at organisasjonen Friends of the Earth Nederland har krevd total stopp for alle nye oljeinvesteringer.
Den britiske energigiganten er sterkt uenig i kravene og kaller dem urealistiske. Ifølge Shell ville en umiddelbar stopp i utbyggingen av nye felt ødelegge det globale energisystemet.
Aktivistene mener at Shell må stoppe alle investeringer nå for å spare atmosfæren for 5,2 milliarder tonn CO2.
Men oljeselskapet ser annerledes på saken og kaller strategien direkte farlig.
Selskapet hevder at verden ennå ikke kan fungere uten olje og gass, og at kravene er «fullstendig frakoblet virkeligheten».
Hvis alle investeringer stoppet i dag, ville oljeproduksjonen sunket med åtte prosent per år de neste ti årene.
Shell viser til tall fra Det internasjonale energibyrået (IEA) som viser at fornybar energi ikke kan tette gapet.
En stopp ville derfor bare presse opp de allerede høye drivstoffprisene for forbrukerne ytterligere.
Oljeselskapet mener at klimaaktivister blander seg inn i områder der de ikke hører hjemme. De slår fast at det er opp til myndighetene å bestemme over sine egne naturressurser.
Ifølge Shell er pålitelig energi avgjørende for folks dagligliv og for at industrien i det hele tatt skal kunne operere.
Miljøgrupper som Milieudefensie har saksøkt Shell.
Selskapet vant opprinnelig i 2021, men fikk kjennelsen omgjort etter anke i 2024. Saken er nå under behandling i den nederlandske høyesterett. Aktivistene sier selv at de er klare til å fortsette kampen mot den britiske giganten.
Shell understreker at de ekstreme drivstoffprisene beviser hvor knyttet verden fortsatt er til fossile kilder.
Å snu dem ryggen nå ville være uklokt og økonomisk ødeleggende. Organisasjonen Milieudefensie tar imidlertid de harde uttalelsene alvorlig og forbereder seg på den neste rettssaken.
I Danmark ser vi lignende konflikter mellom aktivister og industrien.
I oktober 2025 sendte Greenpeaceen regning på 32 milliarder kroner til TotalEnergies i København.
Som Boosted kunne rapportere, mener aktivistene at beløpet dekker miljøskadene som selskapet har forårsaket gjennom årene.