Den siste avtalen om eieravgifter fra 2020 betyr at bileiere må betale flere milliarder mer per år til statskassen innen 2026.
Det vil bli dyrere å kjøre bil igjen. Og ikke bare på grunn av inflasjon og dyrt drivstoff. Nei, for staten vil også ha mer penger. I 2020 vil et politisk flertall heve eieravgiftene for danske sjåfører. Og det vil bli en dyr fornøyelse for landets 2,8 millioner bileiere. Frem mot 2026 vil bileiere oppleve en økning i eieravgiftene på 36,9 prosent. Tankesmien Cepos påpekte allerede at sjåfører nok en gang må pumpe milliarder av kroner inn i statskassen da avtalen om de økte periodiske avgiftene ble inngått. Så mye ekstra må du betale for bilen din Frem mot 2030 kan statskassen se frem til å hente inn ytterligere 8,4 milliarder kroner fra sjåførenes lommer. – Rabattene som deles ut til miljøbiler kan bare komme fra eksisterende bileiere. Dette følger av logikken bak avtalen, forklarer Cepos' analysesjef Otto Brons-Petersen til Finans. Hvor stor økning den enkelte bileier vil bli påvirket av, avhenger helt av hva som står i carporten, når bilen er registrert i Danmark, og hva den kjøres på. Skatteetatens beregning kan vise deg hvor mye du vil betale i eieravgift i fremtiden her .