Akkurat som regjeringen i Stockholm vil kvitte seg med miljøkrav for biler generelt, vil en ellers planlagt straffeavgift på strøm for elbiler nå uansett bli til ingenting.
Svenskene ombestemmer seg igjen.
Akkurat som regjeringen i Stockholm vil fjerne klimakravene for bilparken generelt, vil de ikke lenger innføre straffeavgift på strøm for elbiler.
Dette er hva ViBilägere skriver.
Straffegebyret, dersom det hadde blitt innført, ville gjort det betydelig dyrere å lade elbiler på «feil» tider av døgnet.
Avgiften skulle egentlig innføres senest 1. januar 2027. Men nå sies det at ordningen er for vanskelig å forstå.
Derfor vil ikke myndighetene tvinge landets strømselskaper og leverandører til å innføre den. Strømselskapene vil imidlertid ikke bli forhindret fra å innføre avgiften.
– Energiavgifter har rammet vanlige husholdninger for hardt. De har vært vanskelige å forstå, samtidig som de har ført til høye kostnader for mange.
– Regjeringen går nå inn på en annen måte og stopper kravet om innføring, sier energi- og næringsminister Ebba Busch (KD).
I Danmark ble den statlige elavgiften senket fra 90 øre/kWh til 0,8 øre per kWh (inkludert mva.). Dette er det laveste nivået noensinne.
Reduksjonen gjelder imidlertid bare i 2026 og 2027.
Samtidig finnes det såkalte nettariffer, som allerede gjør strømmen dyrest på de tidspunktene folk flest bruker den mest. Nemlig i timene mellom klokken 17.00 og 21.00 hver eneste dag.