På en pressekonferanse mandag annonserte den svenske regjeringen at de igjen vil senke avgiftene på bensin og diesel. Denne gangen frem til 30. september i år.
Sverige senker igjen avgiftene på bensin og diesel.
Regjeringen i Stockholm annonserte dette på en pressekonferanse mandag denne uken.
Avtalen om skattereduksjon ble inngått sammen med Sverigedemokraterna. Dette betyr at skattenivået er på EUs absolutte minimumsnivå.
– Vi vil senke avgiften til EUs minimumsnivå. Det blir én krone billigere for bensin og 40 svenske øre for diesel, sier Sverigedemokraten Jimmie Åkesson på pressekonferansen i Rosenbad mandag.
Partiene har beregnet at skattereduksjonen, som trer i kraft 1. mai og gjelder til 30. september i år, vil koste den svenske statskassen i underkant av 1,64 milliarder svenske kroner.
Eller tilsvarende 1,1 milliarder danske kroner. Men det kan være mer på vei. Den svenske regjeringen har bedt EU om tillatelse til å senke skatten ytterligere.
Statsminister Ulf Kristersson uttrykte allerede denne posisjonen i svenske medier forrige uke. Hvis Sverige får et ja fra EU-toppmøtet, kan skattene senkes i ytterligere 5 måneder.
Danske sjåfører bør imidlertid ikke regne med den slags hjelp. Dansk Folkeparti har utvilsomt brukt mye penger i valgkampen på å slå på tromme for billigere bensin.
Styreleder Morten Messerschmidt ønsker at bensin skal ha samme avgiftsnivå som det hittil har hatt i Sverige.
Et trekk som vil koste den danske statskassen 5 milliarder kroner per år. Men Venstre mener bare at skattelettelsen bør gjelde resten av 2026.
Borgerpartiet, derimot, vil ha avgiften helt borte. De røde partiene, derimot, har ikke sagt så mye om drivstoffprisene.
I februar skrev imidlertid sosialdemokraten Frederik Vad på Facebook-siden sin at partiet «holder et nøye øye» med bensinprisene.