Flere veteranbiler ydmyker til og med helt nye biler når det gjelder drivstofforbruk i en stor test fra Tyskland. En gammel VW Golf diesel slår den moderne versjonen.
Når det gjelder drivstofforbruk, er det ikke alltid fremskritt.
En omfattende studie avslører nå hvordan visse veteranbiler kan være langt mer sparsommelige med de dyre droppene enn sine moderne motparter.
Auto Bild har målt forbruket til 110 veteranbiler, og resultatene burde få enhver bilist til å heve øyenbrynene.
Så mange som tolv av de eldre bilene oppnådde et forbruk på under 6 liter per 100 kilometer. Dette tilsvarer over 16,7 kilometer på én liter drivstoff for biler som er flere tiår gamle.
Testens absolutte vinner var en Volkswagen Golf I med dieselmotor.
Den lille lettvekteren, som bare veide 851 kilo, brukte 3,9 liter diesel per 100 kilometer. Dette tilsvarer imponerende 25,6 kilometer per liter under reelle testforhold på landeveier og motorveier.
Til sammenligning «svelger» en helt ny Golf Mk. 8 2.0 TDI minst 4,3 liter over samme distanse på samme rute.
Selv om den gamle diesel-Golfen vinner på droppene, er det visse ulemper med den historiske teknologien.
Under krysset slipper bilen ut en tydelig sotsky, og motoren sender kraftige vibrasjoner gjennom kupeen. Sammenlignet med den nye bilen er det neppe hyggelig.
Testen fra Auto Bild fokuserte utelukkende på faktisk forbruk og direkte CO2-utslipp.
Blant bilene med bensinmotor var det den klassiske Fiat 500 som krevde tittelen som den mest økonomiske.
Den lille italieneren brukte bare 4,8 liter per 100 kilometer. Det er bedre enn den nye Fiat 500 Hybrid, som i samme test endte opp med et forbruk på 5,2 liter per 100 kilometer.
Eller tilsvarende å gå 19,23 kilometer på én liter bensin.
Du må imidlertid huske at den moderne Fiaten har en effekt på 65 hestekrefter.
Riktignok er det beskjedent. Spesielt med tanke på 2026-standarden, hvor selv de mest kapable elbilene ofte leverer 200 hestekrefter. Eller mer.
Men den svært gamle Fiat 500 måtte klare seg med bare 18 hestekrefter.
Nye biler har generelt blitt betydelig tyngre og større, noe som naturlig nok øker behovet for drivstoff.
Sikkerhetsutstyr, komfort og større karosserier legger mange hundre kilo til totalvekten.
Så det er kanskje ikke overraskende at forbruket har økt litt. Likevel klager bilmerkene over nye sikkerhetskrav fra Euro NCAP . Det finnes imidlertid en litt annen forklaring.