Bilsalget i Russland kollapser – 46 prosent er borte

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto lider under Putins nye avgifter i Russland. Salget faller drastisk, og selv store rabatter kan ikke stoppe nedgangen.

Det russiske bilsalget stuper for tiden. Salget falt med hele 46 prosent i mars sammenlignet med året før.

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto kjenner tydelig presset fra Putins nye avgifter og et svekket marked.

Nedgangen er tydelig synlig gjennom hele årets første kvartal. Her falt det samlede salget med 26 prosent.

Det skriver Wards Auto .

Bare 254 000 nye biler ble solgt over hele Russland i løpet av de tre første månedene av 2025.

Det er flere årsaker til den negative utviklingen i bilsalget. Ekstremt høye renter på billån gjør finansieringen vanskelig for mange russere.

Den generelle kjøpekraften til befolkningen har også gått betydelig ned. Dessuten er mange russere rasende over at de offisielt kun har kinesiske bilmerker å velge mellom, siden vestlige merker flyktet fra landet etter angrepet på Ukraina.

Putins nye straffetoll på importerte biler spiller også en stor rolle. Det rammer kinesiske merker spesielt hardt, da de først og fremst selger importerte biler eller biler bygget på lisens i ellers forlatte fabrikker.

Den nye avgiften har gjort utenlandske biler dyrere.

Noen russiske bilkjøpere holder også på å kjøpe nye biler. De spekulerer i om det er utsikter til en militær fred i Ukraina.

Dette kan bety at vestlige bilmerker kommer tilbake til det russiske markedet. For eksempel har Renault forkjøpsrett til Lada i en periode på to år til.

Putins nye skatt rammer kinesiske bilmerker

Dette er dårlige nyheter for kinesiske bilprodusenter. Merker som Haval, Chery og Geely Auto opplevde ellers stor fremgang i Russland frem til i fjor. De tok raskt over markedsandeler da vestlige merker forsvant.

Nesten alle vestlige bilprodusenter valgte å boikotte Russland. Dette skjedde som svar på landets angrep på Ukraina for over tre år siden.

De kinesiske bilmerkene valgte derimot å bli i Russland. På denne måten er mange av de gjenopplivede bilmerkene fra sovjettiden faktisk bygget på kinesisk teknologi i dag.

Men på slutten av fjoråret innførte Putin en svært høy importavgift. Avgiften gjelder spesifikt importerte biler. Dette har endret konkurransesituasjonen betydelig på kort tid.

En liten importert bil er nå pålagt et gebyr på cirka 70.000 danske kroner. En større importbil koster rundt 200.000 danske kroner ekstra i nyavgiften. Dette gjør importerte biler betydelig dyrere for russiske forbrukere.

De nye avgiftene har gitt den innenlandske bilprodusenten Lada en fordel. Ladas markedsandel har økt fra 28 prosent til 31 prosent.

Dette til tross for at totalmarkedet har falt kraftig og at Lada – eller rettere sagt morselskapet AvtoVAZ – må klare seg uten Renault.

Kinesiske merker blir presset med rabatter og anklager

Geely Auto er et konkret eksempel på nedgangen til kinesiske merker. Geely har samme hovedeier som svenske Volvo Cars.

Geelys salg i Russland falt med hele 55 prosent i løpet av siste kvartal.

Forventningen er nå at hele bilåret 2025 blir like ille for bransjen. Dette kan sammenlignes med nivået i 2022, da Russland angrep Ukraina.

Flere kinesiske bilmerker er nå tvunget til å gi store rabatter. Rabattene er rundt en million rubler. Dette tilsvarer cirka 120.000 danske kroner per person. bil.

Ledelsen i AvtoVaz, konsernet som eier Lada, er kritiske til de kinesiske konkurrentene. Her blir nå de kinesiske bilprodusentene anklaget for å dumpe prisene åpenlyst. Dette skaper ytterligere spenninger i markedet.

Det russiske forretningsmagasinet Vzglyad har et dystert syn på fremtiden til kinesiske merkevarer. Magasinet spår at flere kinesiske bilselskaper kan bli tvunget til å forlate det russiske markedet helt.

Samtidig risikerer mange russiske bilforhandlere å gå konkurs.

Mens Geely sliter på det russiske markedet, kan du lese mer om hvordan andre bilmerker flyktet fra Russland for tre år siden, og hva det betyr for landets bilproduksjon i dag, akkurat her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3...

Toyota-sjef: Én elbil er mer skitten enn tre hybridbiler

Toyotas styreleder Akio Toyoda stiller spørsmål ved elbilen. Med...

97 prosent sier nei takk – bilmerke dropper manuell girkasse

Mini har offisielt skrotet den manuelle girkassen – og...

Toyota gjenvelger elbilkritiker som styreleder

Den frittalende elbilskeptikeren Akio Toyoda har sikret seg støtte...

Media: Toyota utvider produksjonen av Supra

Ryktet sier at produksjonen av BMW Z4 M40i med...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...