Bare ved Northvolts fabrikk i Skellefteå er 1000 av de 1600 stillingene som nå skal kuttes å finne.
Northvolt, som prøver å leve av å bygge batterier til elbiler, har tatt nok en tøff avgjørelse.
Tilførselen av ny kapital til det skrantende selskapet har vist seg å være mer enn vanskelig. Samtidig skyter kostnadene i været, og produksjonen ved fabrikken i Skellefteå henger etter.
Som en konsekvens har Northvolt annonsert en omfattende spareplan, som innebærer oppsigelse av 1600 ansatte i Sverige.
Selskapet vil si opp ansatte i Skellefteå, Västerås og Stockholm, hvor henholdsvis 1000, 400 og 200 stillinger kuttes. Videre settes utvidelsen av fabrikken i Skellefteå på vent.
Hensikten med innsparingene er ifølge Northvolt å konsentrere innsatsen om produksjon av battericeller i Skellefteå.
LES OGSÅ: Elbil helt utbrent – måtte fjernes med gaffeltruck
Selskapet understreker at det har lykkes å tredoble produksjonen ved dette anlegget. Noe som også har vært en betydelig bekymring tidligere.
– Selv om det generelle momentumet for elektrifisering fortsatt er sterkt, må vi sørge for at vi tar de riktige beslutningene til rett tid som svar på motvinden bilindustrien står overfor.
– Vi må nå fokusere all energi og investeringer på vår kjernevirksomhet. Suksess med å øke produksjonen hos Northvolt Ett er avgjørende for å levere til våre kunder og muliggjøre bærekraftig virksomhet.
De siste produksjonsrekordene hos Northvolt Ett viser at vi er på rett vei, men beslutningene vi tar i dag, uansett hvor vanskelige de er, er nødvendige for Northvolts fremtid, sier Peter Carlsson, administrerende direktør i Northvolt, i en pressemelding .
Sparunde konsekvenser er dystre. Northvolt er nå i ferd med å si opp en av fire ansatte i Sverige.
Krisen i selskapet kommer bl.a. etter dødsfall ved fabrikken i Skellefteå og at en kontrakt med BMW på flere milliarder kroner ble revet opp. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!