Rivians RJ Scaringe mener at mangelen pรฅ billige elbiler under 350.000 kroner. gir Tesla for mye frie tรธyler. Billigere elbiler er rett og slett for dรฅrlig.
Rivian-direktรธr RJ Scaringe mener Tesla dominerer markedet pรฅ feil grunnlag. Han peker pรฅ prisen og mangelen pรฅ billige elbiler.
Ifรธlge ham gir dette Tesla unรธdvendig stor markedsandel.
Elbilmarkedet er i stadig utvikling. En ting har imidlertid vรฆrt den samme lenge. Tesla har en solid ledende posisjon, selv om de har mรธtt motgang den siste tiden.
Ifรธlge Rivians direktรธr RJ Scaringe skyldes denne dominansen ikke bare merkelojalitet. Det handler mer om mangelen pรฅ overbevisende alternativer. Dette gjelder spesielt for kjรธpere som ser pรฅ elbiler under 350.000 kroner.
Til den prisen er det vanskelig รฅ finne elbiler. I alle fall noe som er verdt รฅ eie. Spesielt hvis prisen skal ligge under 350.000 kroner. RJ Scaringe fremhever det begrensede utvalget i det prissegmentet.
Derfor har Tesla lenge hatt en veldig stor markedsandel. Faktisk har Tesla 50 prosent av markedet, og det er et problem. Scaringe ser det som et tegn pรฅ at sjรฅfรธrer i det segmentet har svรฆrt fรฅ reelle alternativer.
Rivians billigere R2- og R3-modeller
For รฅ รธke salget av elbiler betraktelig, trengs flere valgmuligheter. Det mener RJ Scaringe. Andelen elbiler mรฅ รธke fra dagens rundt 8 prosent til 15 og 20 prosent, fordi de til syvende og sist er det eneste sjรฅfรธrene mรฅ kjรธpe.
Valg handler ikke bare om flere bilmerker med elbiler. Det handler ogsรฅ om ulike stiler og design. Ulike funksjoner og biltyper er like viktige for utvalget.
Et bredere og mer variert utvalg pรฅ tvers av bilindustrien er veien videre. Dette รธker sjansen for at kundene finner en elbil som passer deres behov. Kundene kan da lettere velge biler med forbrenningsmotor.
Rivian har, i likhet med Tesla i sin tid, valgt en spesifikk strategi. De startet med รฅ lansere dyrere biler. Nรฅ gรฅr de mot de rimeligere modellene.
Rivians kommende R2- og R3-modeller ventes รฅ lande under prisgrensen pรฅ 350.000 kroner. Dette kan endre markedet betydelig.
Flere bilprodusenter melder seg ogsรฅ inn i kampen om kundene. For eksempel vil kinesiske Firefly betydelig underby den kommende Volkswagen ID.1 pรฅ pris. Les mer om det her .
Fremtiden til elbilmarkedet og konkurransen
Forbrukerne har snart ekte elbiler รฅ velge mellom. Dette understreket Scaringe i et intervju med Fox Business .
Han pรฅpekte at et stรธrre utvalg er nรธkkelen dersom elbilen skal eliminere bensin- og dieselbiler.
Flere muligheter vil drive nรฆringen fremover. Dette vil รธke andelen elbiler av det totale bilsalget. Dette krever imidlertid at bilene mรธter kjรธperne der de er.
Tidligere var elbilkjรธpere ofte villige til รฅ betale en premie. De kan ogsรฅ ha akseptert kompromisser pรฅ visse funksjoner. Vanlige kunder ser nรฅ etter rimelige priser og praktiske lรธsninger.
Gjenkjennelighet spiller ogsรฅ en rolle for vanlige kunder. Rivians fokus pรฅ biler under 350.000 kroner kan bidra til รฅ flytte balansen. Dette kan bringe flere fรธrstegangskjรธpere av elbiler inn pรฅ markedet.
RJ Scaringes kommentarer gjenspeiler en รธkende tro pรฅ bransjen. Markedet trenger variasjon og lavere priser for รฅ akselerere. Dersom dette ikke skjer, kan og vil elbilen fรฅ det vanskeligere.