Bilsjef: Vi MÅ bygge biler folk har råd til

Det er ikke noe poeng i å ha biler hvis det ikke er noe for alle. Faktisk må industrien bygge biler som sjåførene har råd til.

De aller fleste sjåfører har ikke råd til veldig dyre biler. Og bransjen må tilpasse seg det.

Det mener i hvert fall Tisha Johnson, designsjef hos det nye bilmerket Slate Auto.

I en ny podkast fra Autocar gjør hun det veldig klart at i hvert fall Slate, grunnlagt av Amazon-gründer Jeff Bezos, må bygge biler til overkommelige priser.

Av samme grunn leveres den første bilen, en pickup, uten radio. Den ruller også ut av fabrikken på stålfelger, akkurat som den ble født uten elektriske vinduer.

Før Tisha Johnson fikk jobben som sjefsdesigner hos Slate, var hun ansatt i mange år i Volvos nordamerikanske avdeling. Herfra har hun tilegnet seg mye kunnskap.

Skifer koster halvparten så mye som den billigste konkurrenten

Også kunnskap som hun på mange måter ikke vil trenge i sin nye jobb. Det vil rett og slett gjøre bilene for dyre. Og det har ikke Slate råd til.

Tisha Johnson ser sin første oppgave som å designe en bil som folk faktisk har råd til. Så det å gjøre det attraktivt på markedet må komme i andre rekke.

– Det er nettopp derfor jeg vet at jeg har havnet på rett sted. Folk fortjener biler de faktisk har råd til.

Ifølge Tisha Johnson gir det mening å jobbe for det nye bilmerket fordi hun er med på å skape en bil som faktisk har en positiv innvirkning på kjøpernes hverdag.

Hvor mye vil skiferbilen – som bilen heter for tiden – koste? Vi vet ikke nøyaktig. Men bilmerkets øvrige ledelse peker på et sted rundt 27 000 dollar. Dette tilsvarer 181 000 kroner.

Det er halvparten av prisen på den billigste elektriske pickupen i USA. Det er for tiden basismodellen til Ford F150 Lightning. Og selv om Ford tar dobbelt så mye for arbeidet sitt, renner det fortsatt penger ut av elbilavdelingen.

Faktisk forventer amerikanerne at divisjonen, som rett og slett kalles Modell e, vil komme ut av 2025 med et helt vanvittig underskudd. Les mer om det her .

Spørsmålet er da om Slate kan tjene penger. Men Tisha Johnson mener nå at dette lett kan gjøres.

– Forskjellen mellom oss (og andre bilmerker, red.) er at vi ikke pakker oss inn i fancy skjermteknologi, som noen allerede sier ødelegger opplevelsen i kupeen.

– Vi respekterer at folk allerede vet hva de vil ha av teknologi. Svaret ligger ofte i lommene deres, sier Tisha Johnson, med henvisning til mobiltelefonene som Slate håper kundene deres vil bruke i stedet for store skjermer.

Det er for øyeblikket ingen meldinger om at Slate Auto vil komme til verken Danmark eller Europa. Så her i Danmark er den billigste elbilen fortsatt MG ZS EV. Men den kunne bli slått av en annen kineser når som helst. Nemlig koster BYD Dolphin Surf hjemme i Kina «bare» 110 000 kroner.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

BYD har tapt 152 milliarder kroner på elbiler

Kinesiske BYD, som selv startet den ville priskrigen på...

Video sender ung sjåfør til fengsel etter bilulykke

En ung mann fra Uppsala er fengslet etter en...

Tesla stuper i nok et land – 30 prosent er borte

Tesla har det tøft. Selv om den nye Model...

25-åring får fengselsstraff for problem med leasingbil

Motorproblemer med en leaset bil koster en 25 år...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...

Ansatte frykter konkurs – Ford bygger batterier til elbiler

Ansatte og deres fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå konkurs. Likevel har Ford startet produksjon av batterier til merkets egne elbiler. Ford...